Sidemeniä lähestyttäessä maisemat muuttuvat satumaisen vihreiksi. Pengerrettyjä riisipeltoja sekä kahvi- ja kookosplantaaseja riittää silmänkantamattomiin. Siellä täällä teiden varsilla taapertavat ankkaparvet ja pienet koululaisryhmät. Naiset kantavat päänsä päällä hedelmä- ja vihanneskoreja, ja pelloilla kuokitaan olkihatut päässä samoin menetelmin kuin satoja vuosia aikaisemmin.  Aika tuntuu täällä jollain lailla pysähtyneen. Kaiken taustalla häämöttää majesteettinen Mount Agung.

 

 

 

 

 

 

 

Paljon puhutaan siitä miten Bali on mennyt pilalle. Jumalten saaresta on tullut australialaisten Kanaria. Joka paikka on täynnä turisteja eikä aitoa balilaisuutta löydy enää mistään.

Ja pyh, sanon minä. Balilta löytyy edelleen myös koskematonta kauneutta ja rauhaa, vaikka Seminyakin ryysiksessä tai Canggun länsimaalaisten trendikuppiloiden sykkeessä siltä ei tuntuisikaan. Tästä hyvänä esimerkkinä Sidemenin alue Mount Agungin kupeessa itäisellä Balilla.

 

 

 

 

 

 

 

Ubudin hulinasta Sidemenin rauhaan

Lokakuisella Balin matkallamme ehdimme seikkailla saarella monessakin eri paikassa. Majailimme Ubudissa, Sidemenissä ja Uluwatussa sekä päiväretkeilimme Canggussa. Yllättävien sairaalakeikkojen pakottamana tuli käytyä Seminyakissa ja Kutallakin.

Muut alueet olivat itselleni tuttuja jo aiemmilta Balin reissuilta, mutta Sidemenissä ja Uluwatussa kävin nyt ensimmäistä kertaa. Molemmat näistä yllättivät erittäin positiivisesti, ja varsinkin Sidemen lohkaisi kertaheitolla ison siivun sydämestäni.

Ennen Sidemeniin siirtymistä olimme viettäneet neljä yötä Ubudissa, joka on toki edelleen kaunis paikka, mutta apua miten täynnä ihmisiä. Siellä missä vielä viisi vuotta sitten oli rauhallinen temppeleiden reunustama ja riisipeltojen ympäröimä pikkutie, saattaa nyt olla pelkästään turistien palvelemiseen keskittynyt alue täynnä resortteja, kuppiloita ja vaatekauppoja. Olin oikeasti vähän järkyttynytkin siitä millainen muutos Ubudissa on vuosien varrella tapahtunut, ja miten entinen rauha tuntui Ubudin ydinalueilla loistavan tyystin poissaolollaan. Toki kauniita maisemia ja seesteisyyttäkin edelleen löytyy kun poistuu riittävän pitkälle ytimen ulkopuolelle. Mutta yhtä kaikki, Ubud tuntuu valitettavasti tulleen imaistuksi mukaan Balin turistisimpien paikkojen kärkikastiin.

 

 

 

Ensimmäinen Ubudin resorttimme eli Sankara Suites & Villas oli kyllä oikein ihana

 

Aivan toisenlaista rauhaa löytyy sen sijaan huikean kauniista Sidemenistä muutaman tunnin ajomatkan päässä Ubudista koilliseen.

Pelkästään ajomatka Sidemeniin on mainio päiväretki, jonka varrella voi pysähtyä vaikkapa Besakihin hindutemppelissä ja Klungkungin luolamaisilla vesiputouksilla, missä saimme ainakin itse vierailla ja nauttia olostamme (varhain aamupäivällä) suhteellisen rauhassa. Iltapäivällä varsinkin vesiputouksilla saattaa kyllä kuulemma olla jo tungosta. Matkan varrelta löytyy myös muita isoja temppeleitä, kuten mielenkiintoinen vesitemppelialue, jossa voi perinteisin menoin puhdistaa fyysisen olemuksen lisäksi myös sielunsa.

Upeita paikkoja kaikki, etenkin jos ajoittaa visiittinsä juurikin aamuun tai aamupäivään.

 

 

 

 

 

Workshopimme ”pojat” temppelöimässä.

Maagisen nätti Sidemen

Sidemeniä lähestyttäessä maisemat muuttuvat satumaisen vihreiksi. Pengerrettyjä riisipeltoja sekä kahvi- ja kookosplantaaseja riittää silmänkantamattomiin. Siellä täällä teiden varsilla taapertavat ankkaparvet ja pienet koululaisryhmät. Naiset kantavat päänsä päällä hedelmä- ja vihanneskoreja, ja pelloilla kuokitaan olkihatut päässä samoin menetelmin kuin satoja vuosia aikaisemmin. Asutus on paikallista  – resortteihin viittaavat kyltit ja länsimaiset ravintolat loistavat poissaolollaan.

Aika tuntuu tosiaan täällä jollain lailla pysähtyneen, ja silmiähivelevän kauniin maiseman taustalla häämöttää majesteettinen Mount Agung. 

Noin kolmen kilometrin korkuinen Agung on edelleen aktiivinen tulivuori, ja se on saarelaisille pyhä. Vuorella ja sen ympärillä on useita hienoja eripituisia vaellusreittejä, jotka ovat houkutelleet Sidemeniin erityisesti haikkaajia ja muita luonnossa liikkumista rakastavia. Aivan huipulle johtaa kuitenkin edelleen vain kaksi reittiä, joista toinen lähtee Pura Besakihin ja toinen Pura Pasar Agungin temppeliltä. Jos mielit korkeammille rinteille ota myös huomioon useat uskonnolliset juhlat, silloin vuorelle nimittäin ei ole menemistä.

Omaan ohjelmaamme kuului myös kokkauskurssi pikkuruisessa ekoresortissa maaseudun sydämessä keskellä ei mitään. Vietimme oikein hauskan aamupäivän opettelemalla ikivanhoja perinteisiä indonesialaisia ruuanvalmistusmenetelmiä ja ruokien maustamista balilaiseen tapaan. Suoraan puutarhasta poimitut mausteet ja muut raaka-aineet pilkoimme erikoisilla indonesialaisilla veitsillä ja murskasimme huhmareella, ja ruuat kypsensimme polttopuiden lämmittämässä uunissa. Ateriasta tuli herkullinen ja taatusti ikimuistoinen.

 

 

 

 

 

Sidemenissä on edelleen hotelleja, B&B- ja home stay-tyyppisiä majoitusvaihtoehtoja kuten myös länsimaalaisille suunnattuja ravintoloita hyvin vähän esimerkiksi Ubudiin verrattuna, mutta alue on jo kuulemma kovassa nosteessa, ja tarjonta varmasti tulee (valitettavasti) täälläkin lähivuosina lisääntymään. Mene siis ennen kuin on liian myöhäistä.

Suurin osa tällä hetkellä olemassa olevista varsin vähäisistä resorteista sijaitsee Tabolan ja Sidemenin kylien ympäristössä, mutta muualtakin voi löytyä todellisia helmiä, kuten oma majapaikkamme Wapa Di Ume Resort & Spa. Kertakaikkisen tyylikäs ja tasokas pieni hotelli sijaitsee vehreääkin vehreämmän kukkulan juurella rauhallisesti virtaavan ja uintikelpoisen Unda-joen varrella, ja huokuu zenimäistä estetiikkaa. Span palvelut olivat huippuluokkaa ja ruoka erinomaista. Uima-altaan rauhaa häiritsivät korkeintaan kookkaat, ihanan värikkäät perhoset. Lämmin suositukseni Sidemeniin suuntaavalle.

 

 

 

 

Sidemen sijaitsee tosiaan sisämaassa, eikä näin ollen varsinaisesti lukeudu Balin rantakohteisiin. Toisaalta itärannikon Candidasaan ja Padangbai Beachille ei ole mikään mahdoton (n. tunnin) ajomatka, eli rantailunkin voi Sidemenissä oleskeluun hyvin yhdistää päiväretken muodossa. Itse jätimme kuitenkin rannat tällä kertaa tässä yhteydessä väliin, ja nautimme niistä sitten senkin edestä Uluwatussa matkamme viimeisellä viikolla. Sidemen vei kuitenkin ainakin minun sydämeni, ja sinne suuntaan seuraavalla Balin reissulla satavarmasti pidemmäksi aikaa.