Sri Lankan kaikkialle levittäytyvä trooppinen vihreys iskee silmille ja tajuntaan välittömästi Colombon lentokentältä ulkomaailmaan astuessa. Ilma on kuuma ja kostea ja marraskuisesta Suomesta paikalle pölmähtänyt matkailija on helposti hetken lievässä tropiikkishokissa. Leppoisa ja sympaattinen srilankalainen elämänrytmi tempaa kuitenkin nopeasti mukaansa, lumoava luonto hurmaa kaikki aistit, eikä aikaakaan, kun matkailija on täysin myyty. Näin kävi ainakin minulle ja ystävälleni Idalle muutama viikko sitten.

 

 

Pääkaupunki Colombosta suuntasimme kohti Mirissaa, eloisaa pientä kylää Sri Lankan etelärannikolla. Matkaa Mirissaan on Colombosta vain n. 130 km, mutta jostain ihmeen syystä ja yllättävänkin hyväkuntoisista teistä huolimatta välimatkan taittamiseen kului aikaa melkein kolme tuntia. Mutta mikäs siinä, maisemissa matkan varrella ei nimittäin totisesti ole valittamista. Tiheän metsän verhoamat kumpuilevat kukkulat, vihreät teeviljelmät ja riisipellot perinteiseen tapaan härkävankkureiden kanssa kyntävine maanviljelijöineen tarjoavat loputtomasti ihasteltavaa. Rannikolle saavuttaessa korkeiden palmujen reunustamat pitkät hiekkarannat seuraavat toisiaan, värikkäät tuktukit pöristelevät menemään pitkin poikin katuja ja kapeita kujia, ja kalastajat kauppaavat kadun varressa saaliitaan.

 

 

 

Siellä täällä näkyy buddhalaisia temppeleitä, ja perinteisiin sareihin ja sarongeihin pukeutuneet paikalliset sekä surffarit ja reppureissaajat sulautuvat iloiseksi sekamelskaksi. Tässä on jotakin intialaista ja paljonkin Kaakkois-Aasiasta muistuttavaa, mutta Sri Lankan etelärannikko osoittautui kuitenkin täysin  omanlaisekseen, ja kyllä, ehdottomasti hurmaavaksi paikaksi.

 

 

 

Joogaa ja huvilaelämää Mirissassa

 

Sri Lankan etelärannikolla rantojen ja rannikkokylien nauha alkaa oikeastaan heti vanhan siirtomaa-aikaisen Gallen kaupungin jälkeen turkoosien vesien Unawatunasta ja jatkuu sieltä maan itärannikolle asti. Väliin mahtuvat Weligama, Mirissa ja Tangalle, kaikki melko vilkkaita ja suosittuja rantakohteita, mutta kuitenkin ainakin toistaiseksi lähinnä reppureissaajien ja surffareiden suosimia, vailla suuria lomakeskuksia tai korkeita hotelleja. Vilkkaampien (vaikka kuitenkin suhteellisen rauhallisten) rantakeskittymien väliin jää monia uneliaan hiljaisia, pikkuruisia kyläntapaisia, kuten ihana Madiha n. 20 minuutin tuktuk-ajelun päässä Mirissasta. Täältä voi helposti löytää täysin autioitakin rantapoukamia ja päästä uimaan merikilpikonnien kanssa. Hiekka Sri Lankan rannoilla ei ole valkoista puuterihiekkaa ja aallokkokin on useassa paikassa rajua ja vesi siksi harvoin aivan kirkasta, joten ihan niitä perinteisiä paratiisirantoja ei kannata odottaa vastaan tulevan. Nättejä biitsejä riittää yhtä kaikki.

 

 

 

 

 

 

Mirissasta löysimme myös todellisen unelmahuvilan, Villa Siri Wedamaduran. Tämä 1800-luvulla rakennettu, huolella ja pieteetillä täysin kunnostettu kaksikerroksinen puukoristeinen huvila sijaitsee piilossa hiljaisella pikkukujalla valtavan puutarhan ympäröimänä, n. 10 minuutin kävelymatkan päässä Mirissan rannalta, ja on kuin sukellus toiseen maailmaan. Huvilan porttien takana aukeava kasvien ja eläinten ihmemaa lampineen ja uima-altaineen on todellinen rauhan tyyssija rannan hulinan ja mopojen ja tuktukien pörinän jälkeen ja tarjoaa loistavat puitteet täydelliseen rentoutumiseen. Huvilan isäntä Ravi ja emäntä Eronika ovat ylenpalttisen huomaavaisia ja ystävällisiä, ja saivat olomme tuntumaan siltä kuin olisimme saapuneet kotiin, tai mukavaan mummolaan.

 

 

 

 

 

Oma lukunsa ovat Siri Wedamaduran eläimet; taloa vartioi lempeä rescue -koira Mango,  ja huvilan puutarhassa ja sen takana kohoavalla kukkulalla asustelee lukuisia apinoita, isoja riikinkukkoja, varaaneja ja pienempiä liskoja. Kolibrit, värikkäät perhoset ja sudenkorennot lentelevät siellä täällä ja illan pimeydessä voi ihailla tulikärpästen taianomaista tanssia. Ei niin kiehtovista puutarhassa kohtaamistamme elikoista mainittakoon pari käärmettä (tapasimme yhden reippaankokoisen käärmeen myös Mirissan rannalla) ja valtava rupisammakko, johon vahingossa eräänä päivänä tartuin ihan reippaasti kädellä kiinni, tyyppi oli nimittäin jotenkin salakavalasti päätynyt hengailemaan huoneeni ovenkahvalle. Sitä säikähdyksen määrää! Luultavasti puolin ja toisin. Mutta siis: IIK.

 

 

Mirissa tunnetaan ehkä parhaiten surffausskenestään, mutta tarjolla on paljon muitakin aktiviteetteja kuten valaiden bongausretkiä (Mirissaa pidetään itseasiassa yhtenä maailman parhaista valaiden bongauspaikoista) ja snorklausta. Myös joogaa harrastaville tämä on unelmapaikka: onko parempaa tapaa aloittaa päivä kuin voimaannuttava joogahetki ulkona terassilla, perhosten lennellessä ja lintujen liverrellessä ympärillä, samettisen lämpimän ilman hyväillessä ihoa? Yksityinen aamujooga huvilalla kuului ehdottomasti oman matkamme huippuhetkiin. Mirissassa ja Madihassa on myös paljon kivoja pieniä joogastudioita, ja joogaa pääsee harrastamaan ohjatusti lähes joka resortissa niin halutessaan.

Mirissasta jatkoimme matkaa Malediiveille, ja koska emme viikon aikana raaskineet jättää ihanaa tukikohtaamme Siri Wedamaduraa, maan sisäosien herkut jäivät meiltä tällä kertaa väliin. Ensi kerralla siis. Tänne palaamme ehdottomasti!

 

 

 

VINKKEJÄ SRI LANKAN ETELÄRANNIKOLLE MATKUSTAVILLE:

Sri Lankan ilmasto on rannikoilla kuuma ja kostea läpi vuoden, etelässä sadekaudet ajoittuvat touko-syyskuulle. Lämpötila pysyttelee rannikolla ympäri vuorokauden kolmenkymmenen molemminpuolin, sisämaan vuorilla on viileämpää.

Colomboon pääsee lentämään suoraan pakettimatkojen järjestämillä lennoilla, suoria reittilentoja Helsingistä ei valitettavasti toistaiseksi ole tarjolla. Edullisia lentoja yhdellä koneenvaihdolla esim. Dohan tai Dubain kautta löytyy ainakin Qatar Airwaysilta ja Flydubailta, ja Turkish Airlines lentää Colomboon Istanbulista.

Hintataso Sri Lankassa on edullinen, arvioisin, että suunnilleen Thaimaan luokkaa. Dollarit käyvät maksuvälineeksi monissa rannikon turistipaikoissa, paikallinen valuutta on Sri Lankan rupia.

Ruokatarjonta Sri Lankassa on monipuolista, herkullista ja usein tulista, rice’n currya ja rapeaa leipää papadamia tarjoillaan huoltoasemillakin. Tropiikkiin kuuluvat tietysti eksoottiset tuoreet hedelmät ja rannikolla monenmoiset merenelävät, Mirissassa söin mm. elämäni toistaiseksi parhaan grillatun langustin. Myös herkullista kasvis- ja vegaaniruokaa löytää rannikon rantakohteista helposti.

Sri Lankassa valtauskonto on buddhalaisuus ja kulttuuriset perinteet ovat srilankalaisille hyvin tärkeitä. Temppeleissä tulee peittää olkapäät ja usein myös riisua kengät. Erilaisia uskonnollisia juhlapyhiä on paljon ja näiden yhteydessä järjestetään värikkäitä kulkueita naamioineen ja rumpu- ja tanssiesityksineen.

Sri Lankaan tarvitaan etukäteen hankittava elektroninen viisumi.

http://siriwedamadura.com

http://www.surfnyogamirissa.com

http://rajaandthewhales.com

https://thedoctorshouse.lk

https://colonialvillasinsrilanka.com/