Herään aamulla lempeässä tuulessa huojuvien kookospalmujen rauhalliseen suhinaan. Auringonsäteiden kutitellessa vielä unisia silmiäni laskeudun vuokrahuvilamme edessä levittäytyvälle rantahietikolle venyttelemään. Vitivalkoinen korallihiekka on jo aamuseitsemältä ihanan lämmintä. Kastan varpaani kristallinkirkkaana kimmeltävässä Karibianmeressä, ja toivotan hyvät huomenet rannan tuntumassa köllötteleville meritähdille.

Jotakuinkin näin alkoivat aamuni Grand Caymanilla tammikuun alkupuolella. Majailimme viikon ajan veroparatiisin maineessa olevan Iso-Britanniaan virallisesti kuuluvan saariryhmän pääsaarella, eikä mikään ennakkoon paikasta luomani mielikuva lopulta pitänyt aivan paikkaansa. 

Pelkäsin Caymansaarten olevan jotenkin kiillotettu, ehkä hiukan tylsäkin, ja ennen kaikkea risteilyturisteja pullollaan. Ajattelin kaikkien pysyvästi saarella asuavien olevan kenties superrikkaita veropakolaisia, ja miljoonajahtien lilluvan posheissa satamissa Monacon tai St.Tropezin tyyliin. Olin kyllä lukenut myös saarten upeista rannoista sekä kirkkaista vedenalaista elämää pursuavista merivesistä, ja näiden takia sinne lopulta suuntasimmekin – sekä tapaamaan saarella asuvia tuttujamme. Ja mikä onni, että suuntasimme; Grand Caymanilta nimittäin löytyi ihan oikeakin paratiisi, jolla ei ollut verojen tai risteilyjen kanssa mitään tekemistä.

 

 

 

 

Cayman Kai – Grand Caymanin herrankukkaro

Olimme löytäneet sopivan vuokrahuvilan omalla privaattirannalla Cayman Kaista, hevosenkengän muotoisen saaren pohjoisrannikolta. Huvilaa varatessani en vielä tiennyt päätyvämme sattumalta koko Grand Caymanin ylivoimaisesti ihanimpaan spottiin, todelliseen herrankukkaroon, mutta ajeltuamme viikon aikana useampaankin otteeseen koko Grand Caymanin ympäri tämä kävi kyllä ilmiselväksi.

Mielettömän kauniilla alueella on pelkästään yksityisomistuksessa olevia huviloita sinne tänne kahden tyynen ja matalahkon merenlahden rannoille ripoteltuna. Hotelleja ei täältä löydy lainkaan, ja läheisestä Rum Bayn pikkiriikkisestä satamastakin vain pari paikallisten suosimaa kalaravintolaa. Lähimpään pieneen ruokakaupan tapaiseen on ajomatkaa viitisentoista minuuttia, ja kunnolliseen vähän isompaan supermarkettiin East Endiin saa huristella puolisen tuntia. Cayman Kaissa ei ole edes katuvaloja, ja rannoilla voi bongailla enemmän meritähtiä ja rauskuja kuin ihmisiä. Just meikäläisen tyyppinen paikka siis! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cayman Kain teillä ei ollut ruuhkaa – eikä asfalttia.

 

Tässäkin poukamassa nähtiin meritähtien lisäksi rauskuja, merihevosia, upeita koralleja sekä paljon paljon kaloja

 

Ajelimme viikon aikana tosiaan poikieni suuresti rakastamalla avojeepillä pitkin poikin saarta, ja yleisesti ottaen täytyy sanoa, että kapean salmen kahteen osaan jakaman Grand Caymanin kauneimmat paikat löytyvät mielestäni ehdottomasti sen maantieteellisesti isommalta puoliskolta  idästä.

Länsipuolen Seven Mile Beachille pysähtyvät jättiristeilijät ovat saaneet lähestulkoon kaiken kaupallisen ja turisteja houkuttelevan keskittymään lähelle satojen ihmisten päiväpyrähdyspaikkana tunnettua aluetta, ja sekä Seven Mile Beachilta että sen eteläpäässä sijaitsevasta George Townista löytyykin McDonaldsia ja Kentucky Fried Chickeniä pitkissä riveissä.

Me satuimme ensimmäisen kerran Seven Mile Beachille juuri ruuhkaisimpaan aikaan kun yhteysalukset olivat tiputtaneet useammankin risteilijän ihmismassat rannalle, ja voi apua mikä ruuhka varsinkin eteläisimmässä osaa rantaa oli vastassa. Ranta on kyllä tosi kaunis ja hiekka valkeaa ja pehmeää ja meri epätodellisen turkoosi, mutta tosiaan, mikä ryysis! Seurasimme touhua kymmenisen minuuttia oikeasti aika järkyttyneinä, ja liukenimme suosiolla väljemmille vesille. 

 

 

 

 

 

Seven Mile Beachin pohjoisosasta löytyy rauhallisempaakin rantakaistaletta

 

Tämä kokemus vahvisti entisestään käsitystäni, että massaristeilyt eivät olisi minua varten. Ilmeisesti maissakin ollaan useimmissa satamissa vain sen aikaa, ettei pidempiä omatoimiretkiä oikein uskalleta tehdä. Korjatkaa minua viisaammat, jos olen väärässä. Jostain syystä kuitenkin kaikissa kohdallemme Karibialla sattuneissa risteilykohteissa (Grand Caymanin lisäksi Jamaika ja  Roatan Hondurasissa) risteilymatkustajat tuntuivat viettävän maissaoloajan tismalleen samassa paikassa satojen muiden risteilymatkustajien seurassa. Grand Cayman ei kuitenkaan hirmu iso ole, ja esimerkiksi auton vuokraaminen sujui ainakin meidän kohdalla muitta mutkitta. Muutaman tunnin ajelulla olisi helppo nähdä kauniilla saarella aika paljon muutakin kuin Seven Mile Beachin läpeensä turistinen ympäristö.

 

 

 

 

Se aito ja oikea Cayman

Mikä sitten oli minun mielestäni aitoa ja oikeaa Caymania? No, ensiksikin upea luonto. 

Huikean hienon vedenalaisen maailman lisäksi saarelta löytyy paljon muutakin elämää. Grand Caymanilla asustelee monien muiden Karibianmeren saarten tavoin useita iguaanilajeja, joista uhanalainen Blue Iguana kuitenkin ainoastaan Grand Caymanilla. Sinisiä iguaaneja on vaikea luonnonvaraisena bongata, mutta näitä sympaattisen näköisiä (vaikkakin oikeasti aika äksyjä) otuksia on mahdollista käydä oppaan johdolla ihmettelemässä Queen Elisabeth II:n kasvitieteellisen puutarhan yhteydessä sijaitsevassa Blue Iguana Rescue Centerissä. Keskuksessa yritetään kasvattaa populaatiota mahdollisimman lempein keinoin, eli saattaa yhteen sopivia yksilöitä lisääntymismielessä. Tämä iguaanien tinder onkin tuottanut toivottua tulosta, ja kanta on saatu pikkuhiljaa elpymisen alkuun.

Iguaanien lisäksi Grand Caymanilla voi ihailla monenmoisia eksoottisia lintuja sekä kauhistella puskissa piileskeleviä käärmeitä. Käärmeet ovat saarella pääosin täysin vaarattomia lajeja, mutta kyllähän sitä hiukan hätkähti kun ensimmäisen kerran massiivisen kokoisen matelijan näki pihatiellä luikertelevan.

 

 

 

 

 

Kasvillisuus Grand Caymanilla on runsasta, mutta korkeuseroja saarella ei juuri ole. Jamaikan jälkeen Grand Cayman tuntuikin flätiltä kuin pannukakku. Upeimmat rannat ja parhaat snorklauspaikat löytyvät Rum Bayn ympäriltä ja juurikin Cayman Kaista (shh, älkää kertoko kenellekään!), ja vaikka loputtoman kaunista rantaviivaa riittää ympäri koko saaren itäosan, melkein kaikkialla muualla kuin Kaissa oli ainakin meidän viikkomme aikana todella tuulista.

Sukeltajien unelmasaarella Little Caymanilla olisi myös ollut huikean hieno käydä veneilemässä ja päiväretkeilemässä, mutta kova merenkäynti vesitti nämä suunnitelmamme tällä kertaa. 

 

 

 

Mainitsemisen arvoinen kokemus Grand Caymanilla oli vierailu ystäviemme luomutilalla.

Caymaneilla tuotetaan omavaraisesti paljon hyötykasveja, ja oli hienoa päästä näkemään millaista eksoottisten hedelmien ja vihannesten viljely oikeasti on, ja vieläpä maistelemaan niistä valmistettua herkullista illallista. Pari ihan uuttakin lajiketta tuli tilalla vastaan, kuten calabash, jonka suomennos olisi ilmeisesti pullokurpitsa, mutta ei tämä todella kovakuorinen suurinpiirtein vesimelonin kokoinen pyöreä hedelmä kyllä ihan sekään mielestäni ollut.

Paikallisten suosima juoma Caymaneilla kuten kaikkialla muuallakin Karibialla on rommi, jota illan isäntä oli kerännyt varastoihinsa kunnioitusta herättävän ja harvinaisuuksiakin sisältävän pullokokoelman verran. Monella paljasjalkaisella caymanilaisella on muuten kuulemma sukujuuria Kuubassa, mikä tuli ilmi rommien esittelyn yhteydessä. 

 

Calabash-puun hedelmiä. Kuori on kovaa kuin puu ja hedelmä sisältä tosi pahanhajuinen

 

Papaija

 

Ihana dragon fruit

 

Aamiaista caymanilaisittain

 

Caymansaarille siis todellakin voi ja kannattaakin harkita suuntaavansa risteilyjen ulkopuolellakin. Itse olisin viihtynyt kauniissa ja rauhallisessa, ja ihan oikeasti paratiisia muistuttavassa Cayman Kaissa kevyesti toisenkin viikon. Paikka ei ole lomakohteena tietenkään edullisimmasta päästä, mutta ei myöskään mikään ökyrikkaiden temmellyskenttä veroparatiisin maineestaan huolimatta. Suurin osa paikallisista on ihan tavallisissa taloissa asuvia tavallisia pulliaisia, ja vieläpä oikein mukavia sellaisia. 

Jos muuten kiinnostaa nähdä videomateriaalia Cayman Kaista ja Grand Caymanilta muutenkin, niin instagramin puolella niitä löytyy highlightseista, check @boardingtime_jenni.