”Tulkaa Punkaharjulle! Päivä menee juuri mailleen ja sitten ei voi kukaan ystävää vihollisesta erottaa. Täällä lankeaa rauha ihmisen sielun yli.”

– Eino Leino 1917

Viimeviikkoisella muutenkin kaikin puolin antoisalla Saimaan kierroksellamme pääsimme viimein kokemaan myös legendaarisen Punkaharjun kaikessa komeudessaan. Ilma oli kuin kesäinen morsian, Saimaa välkkyi tyynenä ja kutsuvana korkeiden honkien välistä harjulle saapuessamme ja maisemat saivat haukkomaan henkeä jo heti Savonlinnasta eteenpäin suunnatessa. Ei sillä, että Savonlinnassakaan tai sen maisemissa mitään valittamista olisi ollut, mutta Punkaharjun vierailu kokonaisuudessaan oli mielestäni kuin suloisesti soljuva runo.

 

 

 

Neitsytmatka Punkaharjun maisemiin

Olemme totta puhuen melkoisia noviiseja mitä tulee kotimaanmatkailuun ja vähän hävettää myöntää, että jälkikasvuni ei ole koskaan aikaisemmin päässyt käymään Helsinkiä idempänä täällä koti-Suomessa. Zimbabwen Kariba-järvellä, läntisen Kanadan kirkkaana kimmeltävien vesistöjen äärellä ja Tyynenmeren saarilla kyllä, mutta ei Saimaalla. Omatkin aiemmat kokemukset rajoittuvat lapsuuden kesiin setäni mökillä Puumalassa, joten viikon mittainen roadtrip itärajan tuntumassa oli meille kaikille suorastaan eksoottinen seikkailu. Monta upeaa paikkaa tuli matkan varrella nähtyä, mutta Punkaharju oli kyllä se kaikista kaunein kukkanen tällä reissulla.

Punkaharjulle on Savonlinnasta matkaa vajaat kolmisenkymmentä kilometriä ja kesäaikaan suoraan Hotelli Punkaharjun laituriin pääsee Savonlinnasta myös höyrylaivan kyydissä. Maisemaristeilyt kulkevat pääsääntöisesti keskiviikkoisin ja lauantaisin, heinäkuussa myös perjantaisin.

Me suuntasimme Punkaharjulle autolla, eivätkä maisemat tällä reitillä varmaan risteilylle ainakaan hävinneet. Punkaharjun Harjutietä onkin tituleerattu Suomen kauneimmaksi maisemareitiksi ja vuonna 2017 se nimettiin Vuosisadan tieksi. Vaikkei matka itsessään Savonlinnasta tai vaikka Mikkelistä tai Imatraltakaan ole pitkä, saattaa siihen kulua yllättävän paljon aikaa, koska vähän väliä tekee mieli pysähtyä ihailemaan tien molemmin puolin ympärillä levittäytyvää satumaisen kaunista järvimaisemaa.

 

 

 

 

Ihana IHANA Hotelli Punkaharju

Saimi Hoyerin luotsaamasta Hotelli Punkaharjusta ovat varmaan ainakin jotakin jossakin vaiheessa kuulleet kaikki, ja niin tietysti minäkin. Loppukeväästä satuin bongaamaan myös jutun hotelliin kuuluvasta heinäkuun ensimmäisenä päivänä pitkän remontin jälkeen avautuvasta Keisarinnan huvilasta ja varasinkin samantien meille sieltä majoituksen, kun alkoi näyttää siltä, että koronatilanne tulee matkustamisen Punkaharjulle sallimaan. Tämän täytyy olla nappivalinta, ajattelin tuolloin, enkä enemmän oikeassa olisi voinut olla. Olimme ensimmäiset huvilan sviitissä yöpyvät hotellivieraat, ja kokonaisuudessaan majoittumiskokemus menee heittämällä kaikkien aikojen top vitoseen. 

 

Ah niin kaunis Keisarinnan huvila

 

 

 

Keisarinnan huvilan edessä on myös oma laituri.

 

Vaaleanpunainen hotellirakennus ja samaa tyyliä noudattava 1800-luvulla rakennettu Keisarinnan huvila valkoisine pitsikoristeineen ovat kuin karamelleja, eikä hotellin sijainti korkealla harjulla voisi juurikaan ainutlaatuisempi olla. Hotellin entisöinti on todella onnistunut; kaikkialla on harmonista ja eleganttia, mutta silti ihmeellisen kodikasta. Ihana valo virtaa hotellin pieteetillä sisustetuissa tiloissa ja metsä ja luonto ovat todella läsnä. Täällä,  jos missä, kuuluu vain liihotella ympäriinsä aistimassa kauneutta.

En ole sieluttomien ketjuhotellien ystävä muutenkaan ja Hotelli Punkaharju edustaa juurikin kaikkea muuta – Saimaan seireeniksi ja sienimetsien shamaaniksikin tituleerattu Saimi on todella onnistunut luomaan hotellille ihan omanlaisensa persoonallisen tunnelman.

 

*Kuva Hotelli Punkaharju

 

 

Hotellivierailumme ajankohtaan osui sattumalta myös jokavuotinen alunperin maaliskuulle suunniteltu Matkamiesten päivällinen, joka meidän onneksemme oli koronan takia siirtynyt heinäkuun alkuun. Neljän ruokalajin huikean herkullisen päivällisen aikana saimme kuulla tarinoita Punkaharjun ja hotellin värikkäästä historiasta näyttelijä Tommi Korpelan, Saimi Hoyerin ja dosentti Jyrki Paaskosken esittäminä, enkä ihmettele, että ravintolasalin kaikki sata paikkaa olivat viimeistä myöten täynnä.

Villiyrttiguru Sami Tallbergin ja Saimin ideoimat menut olivat muutenkin mielestäni ihan Michelin-tasoa; enpä ole vähään aikaan näin hyvää, raikasta ja kekseliästä  ruokaa Suomessa ja varsinkaan suomalaisessa hotellissa saanut. En löytänyt koko visiittimme aikana yhdestäkään eteeni tuodusta annoksesta minkäänlaista valittamista ja se on kaltaiselleni ruokahifistelijälle harvinaista se. Hotelliin kannattaa ehdottomasti tulla jo pelkästään syömään kun tällä suunnalla liikkuu. Erityismaininnan ansaitsee myös ravintolan ja koko hotellin henkilökunta, kertakaikkiaan valloittavaa ja luontevaa asiakaspalvelua alusta loppuun asti.

 

 

Lounasmaisema 6/5

 

 

Jälkkäriksi ruusuista puolukkavaahtoa, mansikoita ja siitepölyä, oi nam!

 

Päärakennuksen ja Keisarinnan huvilan lisäksi Hotelli Punkaharjussa voi majoittua omalla niemenkärjellään sijaitsevissa söpöissä metsähuoneissa, jotka ovat muuten Suomen vanhimpia majoituskäyttöön rakennettuja mökkejä. Yö pikkuruisessa punaisessa tuvassa jylhien honkien keskellä luonnon syleilyssä on varmasti unohtumaton elämys sekin, ainakin jos varustetaso ei ole prioriteetti numero yksi. Metsämökkien kupeessa sijaitsevasta tunnelmallisesta rantasaunasta löytyy kyllä ihan poreallaskin, ja itse nautimme saunomisesta ja yöuinneista hämmästyttävän puhtaassa (tätä vettähän voi tosiaan juoda samalla kun ui) järvessä auringonlaskun maalatessa taivaanrannan maagisin siveltimenvedoin. Järvelle pääsee myös soutelemaan hotellin soutuveneillä, mikä oli poikieni mielestä oikeinkin viihdyttävää puuhaa. Lisäksi hotellivieraiden käytössä on polkupyöriä harjulla kiertelyyn.

 

 

 

 

Hotelli Punkaharju on niin ihana, ettei sen alueelta juurikaan tee mieli kovin pitkälle poistua, mutta harjualueelta löytyy toki monenmoista muutakin nähtävää ja koettavaa. Punkaharju on ollut virallisesti luonnonsuojelualuetta vuodesta 1991 ja järvimaisemasta peilautuva pilarimännikkö on upeaa katseltavaa kaikkialla harjulla.

Piipahdimme pariinkiin otteeseen myös Hotelli Punkaharjun lähellä sijaitsevassa Hepokatissa, josta löytyy sympaattinen kotieläintila, kahvila ja riihigalleria (tai itseasiassa riihiKalleria). Matkamiesten illallisella saimme myös ihan henkilökohtaisen kutsun taiteilija Johanna  Oraksen niinikään Punkaharjun maisemissa sijaitsevaan taidekartanoon, mutta tämä elämys jäi vielä odottamaan ensi kesää ja seuraavaa Punkaharjun vierailua.