Ranskan Rivieralla ja sitä ympäröivillä kukkuloilla ja laaksoissa on lukuisia toinen toistaan viehättävämpiä keskiaikaisia pikkukyliä. Omasta mielestäni yksi on kuitenkin ylitse muiden ja ansaitsee suvereenisti Rivieran ihanimman kylän tittelin. Ezen kylästä korkealta vuorenrinteeltä avautuvat sellaiset maisemat Välimerelle ja Cap-Ferrat’n niemelle, että tekee mieli hieraista silmiään.
Eze sijaitsee parinkymmenen minuutin automatkan päässä Nizzasta Monacon suuntaan, ja loppumatka ylös kylän juurelle ajellaan serpentiinimäisesti kiemurtelevaa pikkutietä pitkin. Tänne pääsee Nizzasta myös bussilla.
Itse kylässä voi liikkua vain jalan, ja sen ikivanhojen talojen reunustamat kujat ovat ajoittain hyvinkin kapeita ja jyrkkiä. Hengästymiseltä on vaikea välttyä, jos haluaa saada maisemista kaiken irti.
Huikeimmat näkymät voi kokea kylän yläpuolella kukkulan huipulla yli 400 metrin korkeudessa sijaitsevassa kaktus- ja veistospuutarha Jardin Exotiquessa.
Pääsymaksu puutarhaan on 6 euroa, ja kesän turistisesonkina lippuluukulle saattaa joutua hetken jonottamaan. Käynti puutarhassa on kuitenkin ehdottomasti pienen jonottelunkin arvoinen – vaikea kuvitella tämän huikeampia maisemia löytyvän mistään muualta koko Rivieralla.
Myös kymmenissä erilaisissa kaktuksissa ja muissa kasvitieteellisen puutarhan jännittävissä kasveissa riittää ihmeteltävää ja ihasteltavaa sen jälkeen kun on riittävän pitkään haukkonut henkeään näkymien edessä.
Puutarha on rakennettu kerroksittain vanhan linnoituksen raunioiden ympärille, ja kasvillisuuden keskeltä löytyy kauniita veistoksia sekä pieniä kylän historiasta kertovia tekstinpätkiä. Ja vielä runojakin kirsikkana kakun päällä.
Itse kylä ei ole järin suuri, mutta sitäkin herttaisempi; pari tuntia hujahtaa nopeasti satoja ellei tuhansiakin (Ezessä on tiettävästi ollut asutusta jo n. 4000 vuoden ajan) vuosia vanhoja kujia kierrellessä.
Ikivanhoja taloja ja muureja peittävät ihmeköynnökset ja villiviinit, ja siellä täällä talojen välistä pilkottaa turkoosi Välimeri. Kylässä on paljon pieniä taidegallerioita, artesaaniputiikkeja, söpöjä kahviloita ja ravintoloita, sekä kaunis 1700-luvun alussa rakennettu kirkko.
Kiipeilystä pitäville on tarjolla myös patikointireitti Chemin de Nieztsche alhaalta rannasta Eze-sur-Meristä ylös kylään, ja toki tätä reittiä voi käyttää alaspäin menoonkin. Aikaa reitille on hyvä varata tahdista riippuen 1-2 h.
Meidän perheelle Eze on tuttu paikka jo vuosien takaa, ja yksi syy miksi sinne aina palaamme, on kylästä löytyvä ehkä maailman hurmaavin hotelli Château de la Chèvre d’Or. Olemme viipyneet täällä viime vuosina muutaman yön verran lähes joka kerta Rivieralla käydessämme, ja jokaikinen visiitti on ollut elämys isolla eellä.
Hotelli on rakennettu osittain kylää ympäröivien ikivanhojen muurien sisälle ja sen kaikki huoneet ja huvilat ovat uniikkeja ja erilaisia. Jo pelkästään linnahotellin vuorenrinteeseen ripotellut patsaspuistot, pienet suihkulähteet ja näköalaterassi ravintoloineen ovat näkemisen ja kokemisen arvoisia. Tänne voi hyvin poiketa päiväretken yhteydessä myös lounaalle tai lasilliselle, vaikka ei itse hotellissa majoittuisikaan.
Palvelu on kuninkaallisen huomioivaa, ja meillä on ollut ilo tutustua myös hotellin manageriin Monsieur Jean-Pascal Picolletiin, jota mukavampaa heppua on vaikea kuvitella. Viimeksi yövyimme Chèvre d’Orissa elokuun lopulla mieheni kanssa, ja meitä hemmoteltiin kaikenmoisilla pikku yllätyksillä koko majoittumisemme ajan.
Paikka on myös erittäin lapsiystävällinen – onpa omille pojillemme esitelty hotellin kahden Michelin-tähden illallisravintolan keittiötäkin, ja vieläpä oikein keittiömestarin johdolla.
Jos haluat Rivieralla kokea jotain todella spesiaalia ja ainutlaatuista, suosittelen tätä hotellia lämpimästi. Herääminen huikeiden maisemien äärellä pittoreskissa keskiaikaisessa kylässä on sen sortin kokemus, ettei se taatusti hevin unohdu. Chèvre d’Oriin on mieltynyt muuten myös Eze-sur-Merissä asusteleva U2-yhtyeen laulajalegenda Bono, joka on tuttu näky hotellin näköalabaarissa. Törmäsimme herraan muutama vuosi sitten siellä itsekin.
Tietoa Château de la Chèvre d’Orista ja hotellihuoneiden hinnoista voi etsiä täältä. Hinnat voivat vaihdella suurestikin sesongin, huoneen sijainnin ja kategorian mukaan.
Ezestä löytyy toki muutama muukin viehättävä pikkuhotelli ja B&B-majatalo, ja mielestäni kannattaakin pelkän päiväretken sijaan ehdottomasti harkita yöpymistä kylässä. Täältä on myös helppo singahtaa retkelle vaikkapa läheiselle Saint-Jean-Cap-Ferratin niemelle.
Kiva kuulla että Nizzan lähellä on tuollainenkin paikka. Itselle ei siis ole entuudestaan tuttu, mutta pidetään vinkki mielessä 🙂
Jaakko kandee kyllä käydä joskus! Rivieran helmiä ehdottomasti.
Muutaman kerran tuolla alueella ajellut, mutta Eze jäänyt väliin. Ensi kerralla kyllä pitää muistaa, sen verran houkutteleva kirjoitus tämä oli, ja miten hienot kuvat!
Kiitos Mari! Ja todellakin kannattaa tuonne ensi kerralla karauttaa. 😊
Emme ole tuolla yöpyneet, mutta tiedän kyllä paikan. Eze on ollut päiväkohde useastikin, mutta yötä on itse asiassa tullut oltua siellä vain kerran. Silloin hotellina oli paljon vaatimattomampi, mutta näkymiltään myös erinomainen Les Terrasses d’Eze – Hôtel & Spa.
Hmm, tuota hotellia en itse tiedäkään, täytyypä tsekata ensi kerralla. Kiitos vinkistä Anna! 😊
Kerrassaan upealta vaikuttava kylä. Kiitos vinkistä. Laitan ylös muistiin, jos joskus on asiaa noille kulmille.
Kiva, ja on kyllä upea! ❤️
Onpa hurmaavan tuntuinen kylä, täytyy pistää korvan taakse. Huimat maisemat ja aina parempi, jos niitä pääsee ihailemaan ihanasta altaasta!
Kiitos Anna! Joo toi on niin ihana paikka, tykkäisit varmasti. 😊
Voi minua, miten onnistuinkin ohittamaan Ezen ! Vaikka ihan siinä alapuolella pyörin. Tämähän tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että paluu Ranskan Rivieralle on taattu 😉
Voisitko ajatella järjestäväsi kuvauskoulun, niin upeita sinun kuvasi ovat 🤗
Voi kiitos Piia! 😍 Juuri olen itse lokakuun alussa lähdössä Indonesiaan valokuvauskurssille. 😄
Ja on kyllä tosi harmillista, että keväällä Eze jäi sulta hyvästä yrityksestä huolimatta väliin, mutta kuten sanoit, hyvä syy lähteä Rivieralle uudestaan!
Aina en toivoisi olevani työmatkalla, mutta nyt on kyllä tällä viikolla harmittanut, kun muu tiimi tehnyt tapahtumaa Nizzassa. Sitten vielä luin tämän. Onneksi Nizzaan pääsee helposti ja mielummin loma – kuin työreissu! 😉
Kyllähän tuolla suunnalla on aina kiva käydä, oli sitten töissä tai lomalla. Mutta joo olen samaa mieltä, ehkä kuitenkin mielummin lomalla. 😉
Hienot maisemat ja kuulostaa käymisen arvoiselta, noilla seuduilla pidin Mentonista ja Cannesista 🙂 ja junareitistä Italiasta Ranskaan
Susanna Eze on ehdottomasti käymisen arvoinen!!! Ja itsekin muuten tykkään kovasti junareitistä rannikolla; sekä Italiaan että marseille’hin päin.
Nämä Ranskan Rivieran pikkukylät ovat aivan ihania ja niissä on tullut kierreltyä aikoinaan paljonkin, myös Ezessä olen käynyt. Näitä kuvia katsoessa pystyin jo melkein haistamaan laventelin tuoksun, jonka yhdistän vahvasti Ranskaan ja Provenceen! Ai hitsi, kyllä tuonne täytyy vielä ainakin kerran elämässä lähteä tunnelmoimaan 🙂
Kiitos Noora ja jep, laventeli kyllä tuolla päin tuoksuu vahvasti melkein missä vaan. Ja rannikolla aivan ihanasti myös pinjamännyt. <3
Etelä-Ranskan pikkukylät on ihania, eikä tämä eroa ihanuudessa paikoista, joissa olen jo käynyt. Haaveilen roadtripistä Etelä-Ranskan viinitiloille, sitä reissua varten pitää laittaa tämä paikka muistiin.
Ihanuudessa ei eroa, mutta maisemat ovat kyllä aivan omaa luokkaansa. 😉
Ja oi, tuollainen viinitila-roadtrip olisi ihana. Rivieraltakin muuten löytyy todella hienoja pikkuisia viinitiloja erityisesti St Raphaëlin lähistöltä.
Aivan ihanan näköinen paikka tämäkin! 🙂 Luinkin paljon ylistäviä kommentteja Ezestä Rivieran matkaa suunniteltaessa. Ensi kertaan jää tämäkin paikka. 🙂
Sandra ensi kerralla sitten. <3
Oi oi, mikä paikka! Tulipa ikävä Ranskan rannikkoa. Ensi vuonna kun asutaan Keski-Euroopassa, voisihan sitä tännekin poiketa…
Todellakin suosittelen poikkeamaan jos tuolla pin liikkuu. Nuo maisemat pitää omin silmin nähdä, vaikea kuvailla. 🙂
Kommentoinkin jo Facebookin puolella, että ihan jäätävä tarve päästä tänne paratiisiin! Jotenkin toi meren sinisyys on jotain niin täydellistä. <3 Taas kerran kohde, josta en ole koskaan ennen kuullutkaan, eli kiitos kun kirjoitit tästä paikasta. Tohon hotelliin voisi kyllä jopa vähän panostaa, kun se on noin upea. Ei tuollaisissa tule joka kerta yövyttyä. 🙂
Joo eipä ole rannikon nimi syyttä suotta Côte d’Azur, azuurin sininen. 😉
Kiitos sinulle ihanasta kommentista, ja todellakin kandee joskus tuossa hotellissa yksi yö viettää jos vaan tilaisuus tarjoutuu!
Voi että mä rakastan Etelä-Eurooppalaisia pikkukyliä ja tää vaikuttaa aivan ihanalta! Ezen – täytyykin pitää tuo kylän nimi mielessä!
Kannattaa pitää mielessä jos etelä-eurooppalaisista pikkukylistä tykkää. 😉
Tunnelmallista😍 ja upeita kuvia! Mä en ole vielä kertaakaan käynyt Ranskassa, mutta kun menen, niin muistan ehdottomasti tän sun vinkin😊🙏
Kiitos Emilia! Toivottavasti tulevaisuudessa löydät itsesi myös Ranskasta, ja Rivieralla Eze on kyllä THE place to visit. 🙂
Kiitos vinkistä! Kuviesi perusteella Eze vaikuttaa juuri sellaiselta paikalta, jossa viihtyisin itsekin kameran kanssa 🙂
Kuvauksellisempaa paikkaa on vaikea kuvitella. 🙂
Huikaisevan upeat maisemat tuolta ylhäältä! Ja nuo pienet kapeat kujat ovat kyllä niin idyllisiä että. Varmasti täydellinen kesänviettopaikka tuo kylä. 🙂
Anna-Katri kiitos, joo maisemissa ei tuolla kyllä ole valittamista. 😉
No onpa maisemat ja upeat kuvat niistä! Etsiskelen juuri reittiä Italian kautta Sveitsistä Espanjaan. Laitoin kartalle.
Joo käykääpä ihmeessä tuollakin matkan varrella kurkkaamassa. 😘
Olipa ihana palata Ezen upeisiin maisemiin postauksesi myötä <3 Tuo kaktuspuutarha maisemineen on koko paikan ehdoton helmi. Pitää käydä vielä fiilistelemässä sun Ranskan rivieran tunnelmia muutoinkin, kun sinne ihanan pian taas suuntaamme itsekin. Voi ah, 1,5vkoa enää 🙂 <3
Kiitti Eve! Ja hei bon voyage, nauttikaa! ❤️