Saattaapi olla, että olen hiukan hurahtanut safareihin. Pelkästään viimeisen viiden vuoden aikana olen ehtinyt vetäistä useammankin safarireissun itäisessä ja eteläisessä Afrikassa. Näistä viimeiset kaksi Keniassa, mistä safarointihistoriani 33 vuotta sitten myös alkoi.
Viikko sitten ihmettelimme savanneja ja villieläimiä teini-ikäisten lasteni kanssa Tsavossa. Aika tarkkaan kaksi vuotta sitten seikkailin yksikseni Masai Maran huikeissa maisemissa.
Kummatkin safarikokemukset Keniassa olivat jälleen kerran upeita elämyksiä, mutta erosivat toisistaan monessakin mielessä.
Masai Mara
Tällä hetkellä huljuttelen jo varpaitani ihan vaan omassa (ei kovinkaan kummoisessa) seurassani Sansibarin turkooseissa vesissä, mutta Tansaniaa edeltävät kolme viikkoa olemme tosiaan viettäneet jälkikasvuni kanssa Kenian puolella. Edellisen kerran reissasin täälläpäin maailmaa kevättalvella 2021, jolloin osana muutenkin aika eksklusiivista matkaani pääsin kokemaan Livingstonen organisoiman viiden päivän ja neljän yön privaattisafarin Masai Marassa.
Livingstone on tunnettu korkeatasoisista palveluistaan ja hotelleistaan, ja kyllähän tuo omakin Masai Maran retkeni aikamoinen luksussafari oli.
Lensin Maraan päiväntasaajan laajimpien savannien ytimeen Angama Maran airstripille pikkiriikkisellä privaatti-Cessnalla. Täällä ei tosiaan ole minkäänlaisia rakennuksia tai muuta sellaista, ”kiitorata” on ihan vaan hiekkatie keskellä ei mitään.
Airstripilla minua vastassa oli noin 20 kirahvia, vimpan päälle kiillotettu valtava 4×4 jeeppi ja aivan ihana opas Anne, josta seuraavien päivien aikana tuli ystäväni.
Kaikki game drivet eli safariajelut teimme tällä samaisella jeepin järkäleellä, joka Annen uskomattoman varmalla ohjauksella vyöryi kaatumatta joenuomien ja vaikka minkälaisten monttujen yli.
Masai Marassa pääsee tosiaan ajamaan ihan maastossakin ja melkein missä vaan, toisin kuin esimerkiksi Tsavossa, missä autojen pitää pysytellä punahiekkaisilla teillä.
Masai Maran safarilla majoituin kaksi yötä Bateleur Campissa ja toiset kaksi Angama Marassa – viiden tähden lodgeja kumpikin. Jälkimmäinen on rakennettu The Great Rift Valleyn korkeimman kukkulan huipulle, ja näköalat lodgesta alas villieläinten asuttamaan laaksoon ovat henkeäsalpaavan upeat.
Safariajeluihin Masai Marassa sisältyi paitsi ylipäätään täysihoito, myös aamiainen tai lounas savannilla. Oppaani Anne etsi meille turvallisen paikan, viritimme kenttätuolit ja katoimme pöydän sekä söimme ateriat yhdessä. Nämä hetket ovat jääneet mieleeni erityisen ihanina. Jotenkin oli ihan supersiistiä, että oppaani oli about itseni ikäinen (eli nuori, heh) nainen, kaikilla muilla safareilla kohdalleni on aina osunut miesopas. Tosin tämäkin taisi olla Livingstonen suunnittelema yksityiskohta eikä silkkaa sattumaa.
Anne oli myös sattumoisin maasai ja kotoisin The Great Rift Valleysta. Yhtenä päivänä pääsinkin yllättäen vierailemaan paikallisessa maasai-kylässä ”ohi ajaessamme”. Pääsin tapaamaan Annen äitiä ja muita sukulaisia, ja vaikka yhteistä kieltä ei ollut, tunsin oloni luontevaksi ja tervetulleeksi. Kylässä ei sopinut kuvata, mutta emännästäni eli Annen äidistä sain kuin sainkin yhden kuvan räpsäistä.
Olen vieraillut maasai-kylässä joskus aiemminkin Tansanian Mwibassa, mutta tuo visiitti oli järjestetty ja tuntui jotenkin kiusalliselta. Tällainen spontaani tutustuminen maasai-kulttuuriin aidosti sisäpiiriiläisen kutsumana oli sen sijaan huippujuttu.
Luonto Masai Marassa on mielestäni Afrikankin mittapuulla aivan omaa luokkaansa. Maiseman avaruus on jotain ihan käsittämätöntä. Savannit todella jatkuvat kirjaimellisesti silmänkantamattomiin.
Eläimiä näkee paljon (varsinkin leijonia), safariautoja vähän. Tilaa on riittävästi kaikille, ainakin tuolla päin missä itse liikuin. Missään ei näkynyt safariautojen muodostamia jonoja. Helmikuussa maasto oli vihreää ja ruoho pitkää, eli sateitakin oli saatu toisin kuin tänä vuonna Tsavossa, missä maisema muistutti paikoitellen aavikkoa tai punaista Marsin pintaa ja eläinparat olivat hurjan janoisia.
Masai Mara on muuten myös ainoa paikka Afrikassa, missä itse olen viime vuosina nähnyt sarvikuonoja. Tsavossakin niitä oli vielä 30 vuotta sitten, mutta valitettavasti ei enää. Myös gepardipesueen seuraaminen lähietäisyydeltä oli itselleni erityinen kokemus tuolla safarilla.
Kiiltävin kirsikka tämän safarikakun päällä oli kuitenkin ehkä kuumailmapallolento savannien yllä auringon noustessa. Valo maiseman taustalla oli jotain aivan maagista, ja eläinten seuraaminen hiljalleen eteenpäin lipuvassa pallossa ihokarvat pystyyn nostattava elämys.
Jos joskus haluat kokea jotakin erityistä Afrikan suurilla savanneilla, koe tämä.
Hintalappu tämäntyyppiselle safarille on tietysti aivan järkyttävä, kuudentuhannen euron luokkaa.
Tsavo West & Tsavo East
Safarin ei kuitenkaan tarvitse maksaa maltaita ollakseen ikimuistoinen.
Viikon takainen retkemme Tsavon luonnonpuistoihin maksoi neljältä hengeltä (minä plus kolme teiniä) yhteensä 1650 dollaria ja oli mielestäni lähestulkoon yhtä hieno kokemus kuin luksussafarini Masai Marassa. Ehkä vähän eri syistä johtuen, mutta kuitenkin.
Tällä kertaa matkasimme savanneille maanteitse eli Bushdwellers-nimisen safarifirman jeepillä. Varasin reissun suoraan Kenian etelärannikon Ukundasta, joka oli viime viikkojen pääasiallinen tukikohtamme. Diani Beachilla toimii useampiakin safarijärjestäjä, ja itse päädyin tähän firmaan majapaikkamme isännän suosituksesta.
Jeepin kyytiin olisi mahtunut kuusi henkeä, mutta koska muita asiakkaita ei meidän buukkaamille päiville ollut ilmaantunut, saimme jälleen yksityisauton ja oppaan (oikein hauska heppu nimeltä Charles) omaan käyttöömme. Vietimme Tsavossa kaksi yötä ja kolme päivää, mikä oli ihan riittävä aika tässä kohtaa.
Safarointi on aika intensiivistä ja tietyllä tavalla raskastakin hommaa, ja ajattelin että nuorisolla ei ehkä olisi paukut riittäneet useamman päivän safariin. Aamun game driveille herätään ennen auringonnousua, ohjelma on todella tiivistahtinen ja eläinten tiirailusta päiväkaupalla putkeen voi helposti tulla eräänlainen aistiähky.
Ajomatka Tsavoon kesti viitisen tuntia, mutta koska lähdimme matkaan Ukundasta jo viiden aikaan aamulla, pääsimme ensimmäiselle game drivelle Tsavo Westissä jo samana aamupäivänä.
Tsavo jakautuu tosiaan kahteen alueeseen eli Tsavo Westiin ja Tsavo Eastiin. Yleensä eläimiä on kuulemma enemmän Eastin puolella, mutta meillä oli kyllä tällä kertaa parempi tuuri Westissä.
Eläimiä oli Tsavossa siellä missä oli vähänkään vettä saatavilla, ja lodgemme Salt Lick ja Taita Hills sijaitsivat kumpikin suurehkon juomalammen vieressä.
Varsinkin Salt Lick Lodge oli jotenkin ihan käsittämättömän erikoinen ja huikea paikka, itseasiassa upeimpia lodgeja, missä olen safareilla ikinä yöpynyt. Ei millään lailla luksus varsinaisesti (oikein mukava kuitenkin), mutta täällä ollaan kirjaimellisesti eläinten ympäröimänä.
Illalla emme olisi malttaneet mennä nukkumaan kun pylväiden päälle rakennetun mökkimme ympärillä parveili arviolta 80 norsua. Äänimaailma muistutti Jurassic Parkia, ja tämän lähemmäs näitä valtavia otuksia on ehkä tavallisen pulliaisen hyvin vaikea päästä. Lämmin suositus tälle paikalle siis!
Taita Hillsissä taas jotenkin liikutuin syvästi kun tajusin, että olen ollut kyseisessä paikassa 33 vuotta sitten oikeasti aika pikkutyttönä nyt jo edesmenneiden vanhempieni kanssa. Heiltä olen myös perinyt rakkauteni Afrikkaan, mistä olen ikuisesti kiitollinen.
Kuten edellä totesin, maisemat Tsavossa muistuttivat kuivuuden takia tällä kertaa pahimmillaan aavikkoa tai Marsin pintaa. Oppaamme Charles sanoi, ettei ole vastaavaa ennen nähnyt. Enkä kyllä minäkään. Valitettavasti myös kuivuuden näännyttämien buffaloiden luurankoja näkyi aika paljon.
Maaperä Tsavossa on erikoista punaista hiekkaa ja eläimet tomusta johtuen välillä vähän erikoisen värisiä. Toisaalta punaisuus muodostaa hienon kontrastin apinanleipäpuille ja akaasioille sekä Tsavon laaksoja reunustaville onneksi edelleen suhteellisen vihreille kukkuloille.
Kirahveja täällä oli nyt kuitenkin valitettavan vähän, koska niiden mutustamat (ja kirahvit syövät muuten PALJON) vihreät lehdet olivat vähissä. Vehreämpää pusikkoa ja pidempää heinää löytyi Tsavossa oikeastaan vain Tsavo Westin läpi kulkevan joenuoman ympäriltä – tosin vettä ei joessakaan tällä hetkellä virrannut lainkaan.
Tsavossa pääsimme kuitenkin näkemään leijonia lähietäisyydeltä, valtavasti norsuja ja puhveleita, paviaaneja, upeita säihkyvän sinisiä savanneille tyypillisiä lintuja sekä tietysti seeproja.
Kaiken kaikkiaan tämäkin safari oli ihana kokemus, mihin kyllä kieltämättä vaikutti ehkä ennen kaikkea lodgemme ja seurani erityisyys.
Oletko ollut safarilla jossain päin maailmaa? Missä olet itse kokenut hienoimmat hetket villieläinten kanssa?
Lisää safarijuttujani Afrikasta löydät täältä.
Ja jos todella erilainen safarikokemus kiinnostelee, käy ihmeessä lukemassa myös kirjoitukseni unohtumattomista hetkistä Zimbabwen Kariba-järvellä Seikkailijattarissa.
Safarit ovat kyllä omaankin mieleen ja paljon niitä on tullut koettua. Vaikka meillä safareita on kertynyt kymmeniä, ei meillä ikinä ole ollut naisopasta, lukuun ottamatta yhtä venesafaria Botswanassa. Oli kyllä erinomainen. Jaa-a, on kyllä vaikea valita suosikkipaikkaa, kaikki ovat aina olleet hienoja paikkoja. Tsavossa emme muuten ole käyneetkään, hyvältä kuulostaa sekin.
Teillä myös kunnioitettava määrä safarikokemusta! Joo toi Tsavo on kyllä hieno myös, ei niin iso ja vaikuttava kuin Masai Mara tai Serengeti, mutta erikoinen. Maaperän punaisuus tekee maisemasta tosi jännän näköisen.
Olen ollut varsinaisilla safareilla (omatoimia ja opastuksella) vain Namibiassa. Etoshassa tuli ”ähky” niiden eläimien suhteen kolmen päivän aikana niitä näki niin paljon, muta muuten kaksi ja puoli viikkoa maassa olivat upea kokemus kaikinpuolin. Hienoin kokemus on ehkäpä ollut Waterbergin National parkissa, jossa aamulla autolla ajaessa näin tien vieressä sarvikuono perheen – äiti, isä ja pienin poikanen syömässä rauhassa.
Oi wow olet nähnyt sarvikuonoja noin läheltä. Hyvä tsäkä! ? Joo mekin ollaan oltu Namibiassa safarilla ja muissakin eteläisen Afrikan valtioissa, mutta jotenkin olen itse tykästynyt enemmän Itä-Afrikan luontoon. Savannit täällä on vaan niin laajoja ja upeita. Sarvikuonojakin olen onnistunut itse näkemään vain Keniassa ja Tansaniassa.
Huh, niin upeita kuvia! Minulla vielä safarit tekemättä, mutta jos tämä ei toimi inspiraation lähteenä, niin ei mikään. Surkeaa tuo kuivuus, toivottavasti tilanne muuttuisi, vaikka tietysti epäilen päinvastaista. Mites tuo Cessna – ajelu, hirvittikö?
Kiitos Topi! ?
Ei hirvittänyt cessnalla lentely yhtään, en ylipäätään ole tippaakaan lentopelkoinen. Joskus ekalla pienkonelennolla Tansaniassa vähän vatsanpohjasta nipisteli, mutta ei enää. Siistiä hommaa! Varsinkin noissa maisemissa tietysti.
Voi jestas, miten upeita kuvia ja kokemuksia!
Mulla on safarit vielä käymättä (mutta palo päästä sellaiselle on valtava!), mikä tuntuu tosi hassulta, sillä tuollainen safari olisi niiiiiiin mun juttu!
Suosittelen kyllä lämpimästi ainakin kerran elämässä kokemaan. Mielellään muutamankin kerran! ?
En ole ollut safarilla, mutta olen ollut Amazonasin latvavesillä, missä olen kokenut hienoimmat hetkeni villieläinten kanssa. Nisäkkäät eivät minua juurikaan kiinnosta, vaikka mistä sen tietää – ehkäpä rupeaa kiinnostamaan, jos päädyn safarille. Linnut ovat kiinnostuksen kohde. Hieno sininärhen laji. Amazonasista voin sen kertoa, että tuollaiset luontoreissut ovat kyllä kaikella tapaa vaativia. Olikohan minulla hintalappu jotain kahdeksan tonnia Amazonialle, joten kuusi tonttua ei järkytä. Katsoin dokkaria Kerguelen-saaresta, niin sinne maksaa 20 tonnia. Ihmiset käyttävät järkyttäviä summia monenlaisiin asioihin ja matkustaminen on niistä ehkä kaikkein parhaimpia. Koskaan en ole katunut matkojani.
Kiitos kommentista Stacy! Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla, koskaan en ole katunut yhtäkään matkustamiseen käytettyä penninpyörylää. Ja nyt alkoi muuten itseäni kovasti kiinnostaa Amazonasin latvavedet… ?
En ole ollut safarilla mutta taas kun luin tämän jutun, bucket listan safari hyppäsi listalla ylemmäs.
Kerrassaan upeita kuvia.
Kiitos Sari. Ja go for it!
Meillä vielä aito safari kokematta, mutta villieläimiä ollaan nähty paljon reissuilla ja ne ovat usein parhaita hetkiä. Niin upeita kuvia kyllä ja molemmat safarikokemukset kuulostivat kyllä ikimuistoisilta!
Ai teillä on vielä Afrikan safari kokematta? No sitten kyllä sellaiselle jossain kohtaa ehdottomasti. Afrikka on villieläinten suhteen mielestäni ihan oma lukunsa, vaikka mikä tahansa aito luontokokemus on tietysti yhtä arvokas sinänsä. Omia suosikkisafarejani ovat olleet nimenomaan retket Itä-Afrikan suurilla savanneilla, mutta myös esim. Botswanan Chobe oli hieno kokemus.
Meilläkin on vielä Afrikan safarit kokematta, mutta ihan ehdottomasti to-do -listalla, ja safaripostausten lukemisen myötä palo itäiseen Afrikkaan vain kasvaa. Epäilemättä nämä molemmat Kenian safarit ovat olleet huikeita kokemuksia, vaikka tosi erilaisia keskenään, ja kuvat ovat jälleen upeita!
Luulen että nyt ollaan niin korkeissa hinnoissa, ettei mulla ole safariin varaa. Vaikka toinen vaihtoehto olikin huomattavasti edullisempi, maksaa lennotkin paljon noin kauas.
Mutta jos joskus kylven rahassa, niin yksi safari kiitos! ?
Lennot on kyllä kallistuneet hurjasti, myös Afrikkaan se on totta. Toivon silti, että sullekin tarjoutuu joskus tilaisuus kokea safari jossain päin maailmaa. ❤️
Olen ollut yhdellä safarilla Keniassa ja se oli kyllä niin hieno kokemus, että tekisi mieli toistaa. Tuollaisesta kuumailmapallolennosta en ole ikinä kuullutkaan, voittaisinpa lotossa, niin varmasti kokisin senkin. Eläimet ovat niin mahtavaa katseltavaa. Elefantit, seeprat ja kirahvit jäivät totisesti mieleen. Leijonia en nähnyt ja jotenkin ajattelin, että ne olisivat pelottaneetkin. Mekin näimme lintuja, ja sekin oli hienoa nähtävää. Upeita kuvia sinulla! Aila
Kiitos Aila! Eläinten ihmettely savanneilla on kyllä jotain aivan erityistä, olen täysin samaa mieltä.
Uskomattoman kauniita paikkoja! En ole koskaan ollut itse safarilla, mutta on se kyllä viime vuosina alkanut jollain tavalla kiehtomaan… Mielettömiä myös nuo majoitukset. Viihtyisin kaikissa noissa. 🙂
Minusta oli ihanaa lukea, että olet perinyt rakkauden Afrikkaan vanhemmiltasi ja nyt olit siellä oman jälkikasvusi kanssa. <3
Kiitos Sanna! Todella suosittelen safarin Afrikassa joskus kokemaan, niin kauan kuin villieläimiä tällä pallolla ylipäätään vielä on olemassa. ?
Ihanaa, että sait naisoppaan!!! Vähän kuin olisi asiantuntevan ystävän kanssa. Tansanian safarilla meillä oli tosi asiantunteva opas, mutta hän oli passiivinen, tiedot piti nyhtää kyselemällä. Sen minä kyllä osaan?
Joo tuo naisopaps oli kyllä positiivinen yllätys! Ja vielä niin ihana tyyppi.
Soitin viime viikolla tuttavalleni wa-puhelun Keniaan ja oli upeaa kuulla hänen safarikokemuksista ym. Olen itse piipahtanut Keniassa vain yhden yön verran kun olin matkalla Kilimanjarolle Tansaniaan. Kenia kiinnostaisi juurikin safareiden vuoksi. Tansaniassa ehdin käydä kolmessa paikassa . 🙂