Tuhannen ja yhden yön (ja maton) Marrakech

Tuhannen ja yhden yön (ja maton) Marrakech

Toinen toistaan kauniimpia mosaiikkeja, sokkeloisia vaaleanpunaisia kujia, minttuteen ja mausteiden tuoksua sekä loputtomiin ihania mattoja yhdistettyinä kiehtovaan sekoitukseen tuhannen ja yhden yön arabialaista mystiikkaa ja ranskalaista haute couturea, tätä kaikkea tarjoaa Marokon Marrakech. 

Marrakech oli jo pitkään ollut bucket -listallani, ja viime keväänä pääsin viimein vetämään ruksin tämänkin kohteen kohdalle, kun matkustimme vajaaksi viikoksi tutustumaan kaupunkiin rakkaan ystäväni Anninan kanssa. Erityisenä pyhiinvaelluskohteenamme oli muotisuunnittelija Yves Saint Laurentin muistolle pyhitetty, vuonna 2017 avautunut Musée YSL ja sen läheisyydessä sijaitseva Jardin Majorelle, ja iloksemme Marrakechista löytyi kaikenlaista muutakin esteettistä silmää hivelevää. Tämän olivat kyllä selkeästi huomanneet monet muutkin, ja Marrakechista onkin viime vuosina tullut muotipiirien ja trendsettereiden suosikkikohde. 

 

 

 

Ihana Riad Oulhoum

 

Marrakechin Medinan eli vanhankaupungin muurien sisäpuolelta löytyy kymmeniä toinen toistaan viehättävämpiä riadeja, pieniä persoonallisia majataloja ja boutique-hotelleja, joissa usein on vain muutamia huoneita. Niissä majoittuminen on suhteellisen edullista ja erittäin suositeltavaa, jos haluaa kokea Medinan eksoottisen tunnelman ja vanhankaupungin mausteentuoksuisen sykkeen. Itse päädyimme asumaan Riad Oulhoumiin yksinkertaisesti siitä syystä, että matkustimme Marrakechiin huhtikuussa, joka on sään puolesta parhaita ja suosituimpia ajankohtia matkustaa kaupunkiin, ja useimmat riadit olivat täyteen buukattuja. Kuin ihmeen kaupalla Riad Oulhoumista oli vapautunut kaksi huonetta (joita kaiken kaikkiaan on vain kolme), ja mikä onnekas sattuma tämä olikaan, sillä majapaikka nosti matkamme elämystason potenssiin sata. 

 

 

 

 

Oulhoum, kuten moni muukin Riad, sijaitsee satoja vuosia vanhan muurin sisällä, kävelyetäisyydellä Medinan suosituimmista nähtävyyksistä: Jemaa el-Fnaa-aukiosta, Soukista eli Marrakechin kuuluisasta basaarialueesta sekä Koutoubian moskeijasta. Riadissa on vehreä kattoterassi, josta avautuu upea näkymä Marrakechin kattojen ylle sekä pieni sisäpiha solisevine mosaiikkien koristelemine lähteineen. Paikka on sisustettu antiikilla ja taiteella, ja joka kulmasta löytyy kirjoja ja jännittäviä pieniä yksityiskohtia. Se, mikä kuitenkin tekee Dar Oulhoumista täysin spesiaalin, on ranskalainen omistajapariskunta Bruno ja Guy; valloittavampaa vastaanottoa ja huolenpitoa tuskin voisi missään kuvitella saavansa. Bruno ja Guy ottivat meidät heti huomaansa kuin vanhat rakkaat ystävänsä, ja ystäviä meistä viikon aikana tulikin. Heti ensimmäisenä iltana isäntämme tarjoilivat ja myös nauttivat kanssamme meille itse valmistamansa upean illallisen, ja Guy lähti oppaaksemme Medinan sokkeloisille kujille, mikä osoittautui erittäin arvokkaaksi eleeksi.

Nähtävää ja koettavaa Medinassa

 

Elämää kuhiseva Medina on Marrakechin sydän ja täynnä monenlaista nähtävää ja koettavaa. Ensimmäistä kertaa kaupunkiin saapuvan matkailijan elämää helpottaa huomattavasti, jos onnistuu saamaan mukaansa tutustumiskierrokselle Medinaa ennestään tuntevan oppaan. Vanhankaupungin pienten kujien viidakko on nimittäin kuin tehty eksymiseen. Kartoista ei välttämättä ole apua, koska kaikkia katuja ei ole niihin merkitty tai edes nimetty, eikä Medinassa varsinaisesti ole minkäänlaista ruutukaavaa. Parin päivän päästä navigoiminen on tietysti jo helpompaa, ja paikkoja oppii tunnistamaan, mutta alkuun kannattaa harkita opastettua retkeilyä.

 

 

 

 

Medinassa on todella iso souk eli basaarialue, jonka loputtomista putiikeista löytyy vaikka mitä artesaanikulttuurin taidonnäytteitä keramiikasta nahkatossuihin sekä mausteita ja yrttejä, arabialaisia herkkuja, luonnonkosmetiikkaa ja ah niin taivaallisen kauniita itämaisia mattoja, ettei mitään rajaa. Itselleni iski päälle varsinainen mattohullaantuminen, ja lopulta päädyinkin raahaamaan kotiin kauan haaveissani siinnelleen 20 kiloa painavan villamaton, joka nyt koristaa olohuonettamme. Soukissa on omat alueensa nahkapajoille ja korinpunojille, tinkiminen kuuluu ehdottomasti asiaan, eikä tarjotusta minttuteekupposesta todellakaan sovi kieltäytyä. Shoppailun ja tavaramäärän ihmettelyn lomassa voi rentoutua vaikka perinteisessä arabialaisessa hammamissa eli kylpylässä, joita Medinasta löytyy lukuisia. Jotkin näistä (yleensä hotellien yhteydessä olevat) saattavat olla aika kalliita, mutta vaihtoehtoina on myös paikallisten käyttämiä ”aitoja” hammameita, joista monet on varattu ainoastaan miehille tai naisille ja joissa peseytymisrituaalit ovat todella marokkolaisia. 

 

 

 

 

Medinan nähtävyyksistä kauneimpia on esteetikon silmää ihanasti hivelevä Le Jardin Secret ja sen pieni Medinan historiasta kertova paviljonkimuseo viehättävine kahviloineen. Eksoottisen puutarhan lisäksi tältä entiseltä pieneltä palatsialueelta löytyy torni, josta aukeaa hienot näkymät Medinan ylle. Lähes pakollisiin nähtävyyksiin Medinassa kuuluu tietysti myös kuuluisa, lähes tuhat vuotta sitten alkunsa saanut Djemaa el-Fnaa -aukio, jolta löytyy jos jonkinmoista soittajaa ja esiintyjää, ennustajia, parantajia, tatuoijia ja jopa hammaslääkäreitä. Meno täällä jatkuu vilkkaana yöhön asti, ja aukion laitamilta on myös muutama Medinassa äärimmäisen harvinainen drinkkibaari. Paikka on oikeasti pidemmän päälle todella rasittava mutta ehdottomasti kokemisen ja näkemisen arvoinen.

 

 

 

 

Upea La Mamounia, Musée YSL ja Palmeraie

 

Marrakechin hienoimpiin kuuluva ja suorastaan legendaarista mainetta saavuttanut hotelli La Mamounia on myös hyvä piipahduskohde esteetikolle. Hotellissa on tarjolla viikonloppuisin erinomaisen herkullinen brunssi, sen puutarhoissa voisi vaellella tuntikausia kauneutta aistimassa, ja hotellirakennusten kauniit mosaiikit ja sisäpihojen suihkulähteet ovat jo nähtävyys itsessään. Mamounia sijaitsee aivan Medinan pääportin Bab Doukkalan ulkopuolella, ja täältä voi jatkaa helposti matkaa kauemmas uudempiin kaupunginosiin Guéliziin ja Hivernageen. Etäisyydet kaupunginosien välillä Marrakechissa ovat pitkiä, ja paikasta toiseen siirtymiseen on käytettävä taksia tai hevoskärryjä.

 

 

 

La Ville Nouvelle eli uusi kaupunki ei pärjää viehättävyydessä Medinalle millään muotoa, mutta sieltä löytyvät Marrakechin länsimaisemmat asiat sellaisia kaipaavalle, kuten vaikkapa kansainväliset kauppaketjut, baarit ja ravintolat. Itse illastimme kertaalleen Guélizissa Café de la Postessa, mikä oli kieltämättä aika ihana kokemus. Ruoka on hyvää ja kahdessa kerroksessa sijaitsevat ravintola ja drinkkibaari äärimmäisen tyylikkäät.

Guélizissa sijaitsee myös muotitaiteilija Yves Saint Laurentin suunnittelema ainutlaatuisen kaunis puutarha Jardin Majorelle ja sen yhteydessä toimiva, hiljattain avattu Musée YSL. Museoon ja puutarhaan mielivän kannattaa varautua melkoiseen jonotukseen, sillä paikka on edelleen todella suosittu ja houkuttelee laumoittain kävijöitä Japanista saakka. Itse jonotimme alueelle lähes tunnin (aamupäivällä, joka kyllä taitaa olla suosituimpia vierailuaikoja), mutta visiitti oli ehdottomasti kaiken odottamisen ja kuumuudessa jonottamisen arvoinen. Puutarha on täynnä kasveja ja puita ympäri maailmaa, ja sen rakennukset on maalattu mitä mielikuvituksellisimmilla väreillä; paikka on todellinen valokuvaajan unelma. Museossa taas on esillä tuhansia Yves Saint Laurentin luomuksia useilta eri vuosikymmeniltä, ja siellä voi todella aistia museon perustaneen Pierre Bergéen, muotisuunnittelijan elämänkumppanin rakkauden ja kunnioituksen sekä puolisoaan että pariskunnan toisena kotina pitkään toiminutta Marrakechia kohtaan. Näyttelyt on rakennettu oivaltavasti, ja museon yhteydessä toimii kiva pieni kahvila, jossa olen myös muuten nauttinut elämäni isoimman mansikka-margaritan (marokkolaiseen tapaan alkoholittoman, tottakai).

 

 

 

 

Jos kaipaa vaihtelua kantakaupungin kuhinaan, kannattaa ehdottomasti harkita rauhoittumisretkeä Palmeraihin, satojentuhansien palmujen, golf-kenttien ja boutique-hotellien täyttämälle laajalle alueelle n.10 kilometrin päässä Marrakechin ytimestä. Itse vietimme mukavan iltapäivän superkauniissa Les Deux Tours -hotellissa, josta löytyy ihana uima-allasalue ja mainio ranskalainen ravintola. Paikka on pullollaan tyylikkäitä yksityiskohtia, ja hotellilla on myös oma iso kasvimaa sekä, yllätys yllätys, erittäin onnellisilta vaikuttavien kanojen asuttama kanala. Miten ihanaa luomutuotantoa! Tämä on hotelli, jossa voisin kuvitella joskus erittäin mielelläni yöpyväni vaikka perheeni kanssa. 

 

 

VINKKEJÄ MARRAKECHIIN MATKUSTAVILLE:

Paras aika vierailla Marrakechissa säiden puolesta on keväällä maalis-huhtikuussa tai syksyllä syys-lokakuussa, talvella voi olla melkoisen viileää ja kesällä taas tukahduttavan kuumaa. Tosin kevät ja syksy ovat myös ruuhkaisimpia aikoja kaupungissa.

Jos viettää Marrakechissa vain joitakin päiviä, kannattaa ehdottomasti majoittua Medinassa ja mieluiten jossakin sen lukemattomista riadeista eli pienistä majataloista/boutique-hotelleista. Suosittelen tietysti kohdallemme sattunutta Riad Oulhoumia, mutta tarjolla on kymmeniä muitakin vaihtoehtoja.

Marrakechiin pääsee lentämään varsin edullisesti, esim. Norwegianilla on hyvä suora lentoyhteys.

Marrakechin lentokentälle saavuttaessa kannattaa varautua massiivisiin rajamuodollisuuksiin ja passintarkastusjonoihin. Toki tämä mahdollinen epämukavuus varmasti riippuu saapumisajankohdasta.

Ruoka Marrakechissa on todella maukasta, ja kaupungin alueelta löytyykin laaja valikoima ravintoloita perinteisistä arabialaisista moderneihin ranskalaisiin. Medinassa on myös paljon trendikkäitä kasvisruokapaikkoja ja ihania kahviloita. Alkoholia tarjoillaan vanhankaupungin alueella vain harvakseltaan, lähinnä hotelleissa. Guélizista ja Hivernagesta löytyy enemmän drinkkibaareja ja anniskeluoikeuksin varustettuja ruokaravintoloita. 

Marrakech on shoppailukohteena sisustajan unelmakohde, eikä ylimääräisen matkalaukun mukaan raahaaminen tässä mielessä ole välttämättä ollenkaan huono idea. Esimerkiksi upeat itämaiset matot ovat täällä huomattavasti edullisempia kuin Euroopassa.

 

https://www.museeyslmarrakech.com/fr/

https://www.lejardinsecretmarrakech.com/en/

http://daroulhoum.com/marrakech/fr/

https://www.mamounia.com/en/

https://les-deux-tours.com/uk/

 

 

 

4 Comments

  1. Ihana lukea marrakech kuulumisia kun oma lähtö sinne lähestyy. Olisi kiva kuulla mattokaupoista enemmän. Postititko maton sieltä vai toitko lentokoneessa mukanasi? Entä minkälaista hintaluokkaa matot ja kauanko pitää varata aikaa kauppojen hieromiselle :)?

    Reply
    • Marrakech on kyllä sellainen mattotaivas, ettei mitään rajaa! 😀
      Raahasin maton itse Suomeen erikoismatkatavarana, se oli niin painava, että pieni lisämaksu piti maksaa. Oiskohan ollut about 50 euron maksu lisäkiloista. Matto pakattiin ja kelmutettiin liikkeessä niin pieneksi kuin mahdollista, mutta olihan tuo silti aikamoinen rulla.
      Mattoja on tarjolla todella paljon ja vaikka missä hintaluokissa, kannattaa tutkia vaihtoehtoja aika tarkkaan. Mulla kävi sikäli hyvä tuuri, että toinen riadimme ranskalaisista isännistä opasti meidät aivan mielettömään valtavaan antiikki- ja mattokauppaan ja hieroi kauppoja omistajan kanssa puolestani. Mun ostama matto on jotain erikoisvillaa ja kudottu Atlas-vuorilta, vastaavat maksaa pari tonnia Euroopassa. Sain noin viidelläsadalla omani. Rakastan sitä! Ja mikä matkamuisto. Matto on niin pehmeä, että sen päälle voi vaikka kaatua.
      Ihanaa Marokon reissua sinulle!

      Reply
  2. Hello Jenni!
    Kiitos mahtavasta Marrakechin kuvauksesta.
    Millä liikuitte paikasta toiseen, siis kaupungissa – ainako taksilla? Onko sulla antaa vinkkiä oppaasta kaupungin vilinään?
    Kiitos jo etukäteen vastauksestasi
    @ninanita1

    Reply
    • Moikka Nina! 😍
      Taksilla liikuttiin eri kaupungnosien välillä, välimatkat on tosiaan aika pitkiä. Mutta jos majoittuu Medinassa jossain ihanassa riadissa (suosittelen!) pääsee kyllä kävelemälläkin näkemään vaikka mitä.
      Mä en osaa suositella opasta valitettavasti koska meillä kävi niin hyvä tsäkä, että meidän riadin toinen omistaja eli Gilles opasti meitä pari ekaa päivää kunnes osattiin sukkuloida kaupungissa itseksemme.

      Reply

Kommentointi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *