Ranskan Riviera, mon amour

Ranskan Riviera, mon amour

Onko sinullakin maailmalla jokin paikka, joka on muita rakkaampi ja jonne huomaat palaavasi aina uudelleen? Paikka, joka tuntuu melkein kuin toiselta kodilta ja jossa haaveilet oikeastikin joskus asuvasi? 

Minulle sellainen paikka on Etelä-Ranska ja erityisesti Côte d’Azurin rannikko, Ranskan Riviera. Rakkauteni roihahti toden teolla liekkeihin jo opiskeluaikoina viettäessäni kesää Nizzassa ranskaa kesäyliopistossa opiskellen. Vapaa-ajalla ajelimme saksalaisen opiskelukaverini avoautolla St.Tropez’n ja Monacon väliä ja imimme itseemme ranskalaista eleganssia. Yliopisto järjesti mahtavia retkiä lähiseutujen pikkukyliin, taidemuseoihin ja chanson-konsertteihin, ja campuksen lounaalla tarjottiin rosé-viiniä. Oh la laa, olin myyty. 

Sittemmin vanhempani hankkivat huvilan St.Raphaëlista, joka on hauska pieni kaupunki rannikolla Cannesin ja St.Tropez’n välissä, ja näin Rivierasta tuli vakituinen vierailukohteemme. Lapsenikin ovat lentäneet Nizzaan jo kymmeniä kertoja, ja vaikka meillä ei tuota ihanaa omaa huvilaa enää olekaan (iso nyyh), matkustamme alueelle edelleen vähintään kerran vuodessa. Usein vietämme aikaa useassa eri paikassa, autoilemme pitkin rannikkoa ja retkeilemme rannikkoa ympäröivien kukkuloiden kätkemissä pienissä keskiaikaisissa kylissä. Rakastan vuorten, kukkuloiden ja turkoosin meren muodostamaa kolmiulotteista kokonaisuutta yli kaiken, ja varsinkin keväällä valo on huikaisevan kaunis. Hyvällä tuurilla ja kirkkaalla ilmalla voi rannikolta nähdä jopa Alpit. Näissä maisemissa juhlittiin myös häitämme kuutisen vuotta sitten.

Kokosin alle viisi suosikkiani ja Rivieran helmeä vuosien varrelta.

 

 

1. Ezen huimat näköalat ja hulppeat linnahotellit

Rivieralla ja sitä ympäröivillä kukkuloilla ja laaksoissa on lukuisia toinen toistaan viehättävämpiä keskiaikaisia pikkukyliä, mutta omasta mielestäni yksi on ylitse muiden. Ezen kylästä korkealta vuorenrinteeltä suoraan meren yläpuolelta avautuvat sellaiset maisemat Välimerelle ja Cap Ferrat’n niemelle, että tekee mieli hieraista silmiään. Eze sijaitsee parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä Nizzasta Monacon suuntaan, ja loppumatka ylös kylän juurelle ajellaan serpentiinimäisesti kiemurtelevaa pikkutietä pitkin. Itse kylässä voi liikkua vain jalan, ja sen kujat ovat ajoittain hyvinkin kapeita ja jyrkkiä; hengästymiseltä on vaikea välttyä, jos haluaa saada maisemista kaiken irti. Huikeimmat näkymät voi kokea kylän yläpuolella jännittävässä kaktus- ja veistospuutarha Jardin Exotiquessa.

 

 

 

 

Oma lukunsa ovat Ezen legendaariset linnahotellit Chateu de la Chevre d’Or ja Chateu Eza, jotka on rakennettu kirjaimellisesti kylää ympäröivien ikivanhojen muurien sisälle. Majoittuminen näissä luksushotelleissa on poskettoman kallista, mutta lounaalle tai shampanjalasilliselle voi hyvin poiketa vaikkapa päiväretken lomassa. Varsinkin Chevre D’Or ja sen vuorenrinteeseen rakennetut patsaspuistot ja näköalaterassi baareineen ovat näkemisen ja kokemisen arvoisia. 

Kiipeilystä pitäville on tarjolla myös kävelyreitti, Chemin de Nieztsche alhaalta rannasta ylös kylään, ja toki tätä reittiä voi käyttää alaspäin menoonkin, kuten itse olemme yleensä tehneet. 

 

 

 

 

2.  Saint-Jean-Cap-Ferrat, menneen ajan charmia

Melkein suoraan Ezen alapuolella Villefrance-Sur-Merin edustalla lepäävä Saint-Jean-Cap-Ferrat’n kaunis niemi huokuu todellista menneen ajan eleganssia ja glamouria. Upeat huvilat ja pinjamäntyjen tuoksu hivelevät aisteja niemellä kierrellessä. Ehdottomasti kannattaa käydä visiitillä myös Rotchildin Villa Ephrussissa, joka on todellinen renessanssiarkkitehtuurin taidonnäyte.  Omaa esteettistä silmääni miellyttää kuitenkin enemmän Jean Cocteaun freskoilla koristelema pieni huvila Villa Santo Sospir. Ihana! Lopuksi vielä lounas tai lasillinen Grand Hotellin viimeisen päälle hoidetussa puutarhassa, oui merci.

 

 

 

 

3. Saint-Paul-de-Vence ja Fondation Maeght

Taidegallerioiden ja usein myös turistilaumojen täyttämän pienen Saint-Paul-de-Vencen kylän kupeesta löytyy eräs Ranskan Rivieran todellisista helmistä ja maailman viehättävimmistä nykytaiteen museoista, Fondation Maeght. Enpä ole tainnut missään muussa taidemuseossa käydä yhtä montaa kertaa, jotenkin tänne on vain aina säännöllisin väliajoin palattava aistimaan kauneutta. Museo on oikeastaan jo itsessään yksi iso tilataideteos, ja se onkin suunniteltu yhteistyössä niiden monien merkittävien taiteilijoiden kanssa, joiden töitä löytyy integroituna museon puutarhasta ja sisätiloista. Joan Miron labyrintti, Alberto Giacomettin veistospiha ja Chagallin mosaiikit sulautuvat upeaksi kokonaisuudeksi ilmavan museorakennuksen, korkeiden mäntyjen ja vuoristomaisemien kanssa. Museossa on myös vaihtuvia näyttelyitä. Erikseen mainittakoon harvinaisen monipuolinen ja hieno museokauppa.

 

 

 

 

Saint-Paul-de-Vencen kylä itsessään on kyllä ihan nätti mutta suosittu turistibussiretkikohde, ja sen kyllä usein huomaa tungoksena kujilla ja ravintoloissa.  Vanha kahvila kylän muurien sisäänkäynnin ulkopuolella ja sen kyljessä oleva petankkikenttä ovat silti perin ranskalaisia ja hauskoja paikkoja katsella ihmisiä. Saint-Paul-de-Vencessä on myös paljon söpöjä pieniä crepes- eli lettukahviloita, joiden panoraamaterasseilta aukeaa hieno näkymä alas laaksoon.

 

4.  Antibes ja maailman ihanin brunssi Cap-Eden-Rocissa

Antibes on jo vuosia kuulunut suosikkipaikkoihimme Ranskan Rivieralla. Nizzaan ja Cannesiin verrattuna se on pieni ja kompakti, ja kaupungista löytyy sekä hieno vanhakaupunki että monenlaista rantaelämää, hyviä ravintoloita ja mielenkiintoisia museoita. Antibes on myös hyvin lyhyen juna- ja ajomatkan päässä isommista kaupungeista, joten jos haluaa esimerkiksi elokuun huippusesonkina välttää Nizzan ja Cannesin ruuhkat mutta kuitenkin viettää aikaa näissäkin, kannattaa ehdottomasti harkita Antibesia tukikohtana ja majoittumislokaationa.

 

 

Antibesin sydän on sen vireä vanhakaupunki, Le Vieil Antibes, jonka kujilla ja toreilla voisi vaellella loputtomiin. Vanhastakaupungista löytyy kuppiloita joka kulmasta, katusoittajia ja pieniä söpöjä putiikkeja. Sieltä olen tehnyt myös hienoja vintagelöytöjä. Heti vanhankaupungin porttien sisäpuolelle siirryttäessä vastaan tulee paikallisia herkkuja ja kukkia pursuava katettu Marché provencal -tori, ja vanhastakaupungista löytyy myös hieno Picasso-museo. Picasso asui ja työskenteli Antibesissa pitkään 1940-luvulla, ja museon kokoelmissa on satoja taiteilijan teoksia tältä kaudelta.

Antibesin omasta mielestäni ehkä kaunein alue on Cap d’Antibes, pinjamäntyjen ja kristallinkirkkaiden merenlahtien reunustama pieni niemi, jonka kärjestä löytyy majakka ja upea klassinen hotelli Cap-Eden-Roc. Hotellin kauniissa rantaravintolassa tarjoillaan viikonloppuisin brunssia, jota tyylikkäämpää on vaikea kuvitella. Kokemuksen takia kannattaa vaikka paastota pari päivää. Ruoka on aivan omaa luokkaansa, merelliset maisemat satumaisen kauniit, ja saat taatusti kuninkaallista kohtelua. Pöytävaraus kannattaa tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Tsekkaa myös pukukoodi.

 

 

 

 

Cap d’Antibesin toiselta puolelta löytyy astetta maanläheisempi rantailukohde Juan-les-Pins, joka sopii hyvin lapsiperheille ja perinteistä biitsielämää kaipaavalle. Alueella on paljon edullisia hotelleja, ravintoloita ja vilkas iltaelämä. Mukava päiväretkikohde on myös Sainte Margueriten saari, jonne on säännöllinen laivayhteys Juan-les-Pinsistä.

Majoitusvaihtoehdoista Antibesissa ei ole pulaa, mutta oma lämmin suositukseni menee pikkuiselle Mas Djoliba -hotellille, jonka sijainti, siisteys, mukavuus ja eritoten hotellin emännän Delphinen ystävällisyys hakevat vertaisiaan. Tuskin maltan odottaa seuraavaa visiittiämme!

 

 

5.  Leppoisa St. Raphaël ja Agay

Aika tarkkaan Cannesin ja St.Tropez’n puolivälissä sijaitseva St.Raphaël on monille tuiki tuntematon kohde Ranskan Rivieralla, mutta mielestäni tämä unelias pikkukaupunki on rannikon helmiä. Kaunista rantaviivaa riittää, ja alueella on vanhoja roomalaisaikaisia rauniota, ihania ruusutarhoja ja viiniviljelmiä sekä yksi Euroopan vanhimmista ja hienoimmista golfkentistä. Jostain syystä tästä huolimatta kaupunki on säilyttänyt paikallisen, erittäin rivieralaisen tunnelmansa, ja turisteja näkee täällä yllättävän vähän. Keskustan ulkopuolella kuljeskellessa törmää todennäköisemmin villisikoihin (kyllä!) tai maastopyöräilijöihin, alue on nimittäin tunnettu myös hienoista pyöräilyreiteistään. Omiin vakkareihimme täällä kuuluvat myös käynti rannassa sijaitsevassa maailmanpyörässä ja karusellissa sekä sinisimpukka-ateria jahtisatamassa.

 

 

 

 

St.Raphaëlin kupeessa sijaitseva Agayn lahti on leppoisa pieni rantakohde jota ympärövät komeat punaiset kalkkikivivuoret. maisemasta tulee oikeastaan jollakin kummallisella tavalla mieleen Arizona tai Etelä-Kalifornia. Iltaelämää täällä ei juuri ole mutta päiväsaikaan ranta täyttyy lapsiperheistä ja eläkeläisistä. Agayssa ja rannikolla matkalla St.Raphaëliin on lukuisia kivoja pieniä hotelleja ja B&B-paikkoja, luksusta kaipaavalle myös hieno Villa Mauresque.

 

 

Linkkejä:

http://www.jardinexotique-eze.fr/en/

https://www.villa-ephrussi.com/en

https://www.santosospir.com

https://www.fondation-maeght.com

https://www.hotel-djoliba.com

 

 

 

1 Comment

  1. Joo oi vitsi miten ihania paikkoja! Jotain taitaa mulla jäädä ens reissuun kun enää yks päivä aikaa 😁

    Reply

Kommentointi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *