Se tunne, kun olet haaveillut tyyliin puolet elämästäsi pääseväsi tietylle toisella puolella maailmaa sijaitsevalle paratiisisaarelle, ja kun haaveesi viimein toteutuu, sataa ja myrskyää koko ajan. Ja kun sataa siis niin paljon, että ulkona oleskelu on mahdotonta. Kun parin kolmen päivän jälkeen tuntuu, että vaatteissasi alkaa kasvaa sienirihmastoa, ja varpaasi muuttuvat rusinoiksi sillä tavalla kuin olisit ollut pitkässä kylvyssä. Kun ympärilläsi levittäytyvät upeat rannat ja vehreät trooppiset sademetsät eksoottisine eläinasukkeineen, mutta niistä nauttiminen on kelin takia vähintäänkin vaikeaa. Kun paikasta jää kenkkuilevan sään takia päällimmäiseksi mieleen pettymys ja matalapaineen aiheuttama sitkeä päänsärky. 

Näin harmillisesti kävi omalla kohdallani sekä viime talvena Fidžillä että nyt marraskuussa Seyschelleillä. Kumpikin saarivaltio oli keikkunut toivelistallani pitkään, ja olin ikionnellinen kun viimein näihinkin kaukaisiin paratiiseihin pääsin matkustamaan. Ei ole salaisuus, että rakastan tropiikkia ja jaksan jahdata täydellisiä rantoja loputtomiin, ja odotukseni näiden kummankin kohteen suhteen olivat etukäteen todella korkealla. Mutta niin vain kävi, että jouduin pettymään ja pahasti, sen verran huono tuuri kelien suhteen kohdalle sattui. 

 

 

 

 

 

Miksi Fidži ei sytyttänyt

Alkuvuodesta suuntasimme tosiaan viikoksi Fidžille osana kuukauden mittaista Singaporen, Australian ja Oseanian kierrostamme. Tuossa vaiheessa olimme jo nauttineet tropiikin lämmöstä Singaporessa, täydellisistä kesäkeleistä Australiassa sekä viettäneet ihanan viikon tajunnanräjäyttävän upeissa maisemissa Uudessa-Kaledoniassa.

Tuosta sadunomaisesta etelämeren paratiisista voit muuten lukea lisää täältä. 

Uudesta-Kaledoniasta matkamme jatkui Vanuatun kautta Fidžille, ja jostain syystä tunnelma latistui jo oikeastaan ennen kuin sateet ja myrsky ehtivät alkaa. Uuden-Kaledonian vähän epätodellisenkin kauniiden ja ihanan hiljaisten saarten Ouvean ja Isle of Pinesin jälkeen Vanuatun Port Vila tuntui suttuiselta turistirysältä, ja Fidžin pääsaari Denarau täysin australialaisten ja amerikkalaisten valtaamalta. Fidžin kansainvälinen lentokenttä on kyllä kiiltävän valkoinen ja hieno, saarelta löytyy golfkenttiä, vesipuistoja ja valtavia luksusresortteja, mutta pääkaupunki oli mielestäni aika kamala, ja eri saariryhmille lähtevässä satamassa tunnelma jotenkin muovinen. Satamasta löytyy muuten jopa Hard Rock Cafe – sekin vielä!

Fidžiläiset ovat kyllä ihanan iloista ja ystävällistä porukkaa, ja Bula! -tervehdyksiä leveän hymyn kera viljellään ahkerasti. Tämä oli tietysti ehdottomasti plussaa, ja paikallisten ystävällisyys tuntui erityisen mukavalta uusi-kaledonialaisten merkillisen töykeyden jälkeen. Mutta jokin siinä vaan oli, että ihan ensi silmäyksellä emme Fidžiin ihastuneet. 

Ja sitten alkoivat vielä sateet. 

 

 

Vanuatulla parasta oli Port Vilan värikäs tori.

 

 

 

Oli Denaraulla kyllä ihan nättejäkin paikkoja.

 

 

Denaraulta jatkoimme yhden yön jälkeen matkaa Mamanuca-saarille n. puolentoista tunnin lauttamatkan päähän pääsaarelta. Tarkoituksenamme oli viettää kolme päivää Castaway -elokuvan kuvauspaikkana tunnetulla Qalito Islandilla, ja sen jälkeen vielä toiset kolme hieman pohjoisempana Yasawa-saarilla.

Qalitolla (josta käytetään yleisesti myös nimeä Castaway Island) majoituimme pikkuiseen bureen ihan rannan tuntumaan, ja pilvisestä säästä ja vähän uhkaavista ennusteista huolimatta fiiliksemme olivat vielä tuossa vaiheessa tulevien päivien suhteen korkealla. Saarella oli vain yksi pieni hotelli, hienot snorklausvedet ja matalia, täydellisen kauniita valkohiekkaisia rantoja. 

 

 

 

Ensimmäinen aamu valkeni vielä kohtalaisen kirkkaana, ja ehdimme käydä lähivesissä haiden ja rauskujen kanssa snorklailemassakin, mutta aika nopeasti päivän mittaan sää muuttui tuuliseksi ja sateiseksi. Eikä se siitä sen jälkeen enää sitten muuksi muuttunutkaan.

Muutaman päivän tasaisen sateenropinan ja peukaloiden pyörittelyn jälkeen aloimme olla jo todella tylsistyneitä, ja kun hotellin asukkaille vielä annettiin ihan kirjallinen varoitus mahdollisesti kohdalle iskevästä syklonista, päätimme palata loppuajaksi pääsaarelle. Muuten riskinä olisi ollut jumittuminen Mamanuca-saarille myrskyn silmään ties kuinka pitkäksi ajaksi, ja mahdollisesti myös Australian paluulentomme missaaminen. 

 

 

Hiekkaan hautautuminen oli hauskaa sateesta huolimatta. Palella ei onneksi tarvinnut missään vaiheessa!

 

 

 

Fidžiläisillä hymy ei hyytynyt vaikka saari tyhjeni turisteista.

 

 

Fidži on varmasti upea paikka paremmilla keleillä, ja totta on, että marraskuusta huhtikuuhun saaret ovat sateille ja myrskyille alttiimpaa aikaa. Kannattaa siis ehkä ajoittaa reissunsa johonkin muuhun ajankohtaan jos haluaa laskea varman päälle. Aurinkoisempia kuvia ja tunnelmia Fidžiltä löytää ainakin Rajatapaukset– blogin uunituoreesta postauksesta, Annilla onneksi kävi säiden suhteen parempi tuuri kuin meillä.    

 

Seychellit ja neljän päivän kaatosade

Marraskuussa pääsin vielä uudelleen saman vuoden sisällä nauttimaan kaatosateesta paratiisisaarilla, nimittäin Intian valtameren Seychelleillä.

Matkustusajankohtamme ei olisi pitänyt olla vielä sadekautta (eikä siitä ollutkaan kysymys kuten myöhemmin kuulimme), ja Mauritiuksella viettämämme matkan ensimmäinen viikko olikin pääosin kauniin aurinkoinen. Tropiikissa ja päiväntasaajan tienoilla sade nyt ropsahtaa niskaan vähintään kerran päivässä joka tapauksessa, eikä siinä mitään. Mutta voin kertoa, että kun vettä sataa KAATAMALLA ja KOKO AJAN, saattaa se alkaa ottamaan hiukan pattiin vaikka mikä paratiisisaari olisi kyseessä. Riittävän paksu pilvipatja saa lopulta maiseman kuin maiseman näyttämään harmaalta, pimeältä ja ankealta – tämä tuli nyt Seychelleillä totisesti huomattua. 

Jo Seychelleille saapuessamme keli oli sateinen ja tuulinen. Lentäessämme pääsaari Mahélta pienellä potkurikoneella parinkymmenen minuutin matkan Praslinin saarelle ikkunasta pilkotti kuitenkin kauniita valkohiekkaisia rantoja ja turkoosia vettä, emmekä siinä vaiheessa vielä osanneet epäillä sateen jatkuvan päiväkausia.

Praslinilta suunnitelmana oli vielä siirtyä reissumme loppuhuipennukseksi pienelle La Diguen saarelle, jolta löytyy koko maailman kauneimmaksi usein valittu erikoisten graniittikivimuodostelmien reunustama ranta Anse Source D’Argent. 

 

 

 

 

Praslinilla majoituimme aivan mielettömän upeassa The Raffles-resortissa, joten puitteet sateen pitämiselle olivat onneksi kunnossa. Ulkoilma-aktiviteetit jäivät nimittäin oikeasti neljän päivän aikana melko vähäisiksi – valehtelematta 95 % ajasta todellakin satoi kuin saavista kaataen.

Kovimmillaan sade näytti huoneemme terassilta ulos katsoessa vähän sellaiselta seinältä kuin joskus vesiputousten takana luolassa seisoessa. Jos olit ulkona, kastuit puolessa minuutissa läpimäräksi. Harmi sinänsä, sillä pelkästään hotellin rannat olivat ihan huikeita, ja vajaan kilometrin päässä sijaitseva Anse Lazio vielä upeampi. 

 

 

 

 

Hieman ihmetystä aiheutti paikallinen kreoliherkku lepakkomuhennos hotellin illallisella.

 

Etanat tykkää sateesta! Näitä jättiläisiä oli meidän terdellä parhaimmillaan yhtäaikaa ainakin parikymmentä lyllertämässä paikasta A paikkaan B.

 

 

 

Yhtenä päivänä sade onneksi taukosi sen verran, että pääsimme vierailemaan Unescon luonnonperintökohteisiin kuuluvassa mystisessä Vallée de Mai -palmumetsässä. Tunnelma metsässä on kuin suoraan dinosaurusten aikakaudelta, ja tunsimme itsemme lilliputeiksi jättiläisiksi muuttuneiden vehkapalmujen ja yläpuolellamme kuumottavasti killuvien kookospähkinäryppäiden katveessa.

Vain Seychelleillä kasvavien Coco de mer -palmujen siemenet eli kookospähkinät ovat maailman suurimpia, ja voivat painaa jopa 40 kiloa, sellaista pähkinää ei ehkä olisi kiva saada päähänsä. Nämä kookospähkinät ovat muuten myös varsin mielenkiintoisen muotoisia, ja seychelliläiset ovatkin suunnattoman ylpeitä harvinaisista peppupähkinöistään.

Seychelleillä on myös hyvät mahdollisuudet snorklaukseen ja sukeltamiseen. Praslinillakin sukellusretkiä tarjosi useampi yritys pitkällä ja matalalla Côte D’Or -rannalla. Sukeltaessa rankkakaan sade ei haittaa, mutta eri asia onkin sitten kovan tuulen aiheuttama merenkäynti. Ei meripahoinvoinnista kärsiville siis tätäkään lystiä tällä kertaa. 

 

 

 

 

 

 

Ylipäätään lauttayhteydet saarten välillä muuttuivat kolmen päivän aikana niin epävarmoiksi, myrsky yhä rajummaksi ja sääennusteet niin kertakaikkisen huonoiksi, että päätimme lopulta vaihtaa maisemaa neljä päivää aiottua aikaisemmin. Lisäksi yksinkertaisesti kyllästyimme sisällä kökkimiseen ja sateettomien hetkien odotteluun.

Näkemättä jäivät siis se maailman kaunein ranta ja monta muutakin upeaa paikkaa Seychelleillä, mutta toisaalta, olisiko niistä välttämättä rankkasateessa kovin paljon pystynyt nauttimaan? Enpä usko. Lähdön hetkellä harmillani ei kylläkään ollut mitään rajaa!

Seychellit olisi varmasti ollut aivan mielettömän ihana paikka erilaisissa sääolosuhteissa. Todellinen once in a lifetime -kohde niin kuin siitä usein sanotaankin. Sääolosuhteille ei kuitenkaan valitettavasti itse mitään voi, ja näin nyt sitten tällä kertaa. Toivon kuitenkin, että La Diguelle ja maailman kauneimmalle rannalle vielä joskus pääsen, ja omalla kohdallani Seychellit tulisi sittenkin olemaan twice in a lifetime -kohde. 

Lisää ja erittäin kattavia juttuja Seychelleiltä ainakin Lähtöportti-blogin Mikalla ja Appa matkustaa-blogin Askolla.